fredag 29 augusti 2008

Valpkurs 26 augusti

I tisdags började jag, Eira och Mathias valpkurs. Det kom 17 valpar första gången vi ska vara 20st så vi är delade i 2 grupper och har 2 ledare.

Första övningen var att vi stod i en cirkel och skulle gå slalom runte de andra deltagarna utan att hunden far fram till de andra. Med mycket godis och lock och pock gick det bra.


Sen ska ju hunden stå still när de andra passerar förbi också. Eira blev kär i cockerns husse... Efter det gjorde vi en enkel inkallningsövning då sprang Eira till cockerns husse och kröp upp i hans famn. Hon sa att hon hittat sin husse som hon inte visste fanns... Kursledaren fick lyfta bort henne från honom då kom hon på att hon skulle springa till mig.

Nästa kurs är på tisdag det ska bli spännande att se vad vi ska hitta på då och vad Eira hittar på för nytt bus. I läxa har vi att ta med oss 4 belöningar, godis, klappar/beröm, kamp och jaktleksak. Ja det där med jakt behöver man ju inte oroa sig för.

Igår fick Eira prova sitt andra viltspår och hon verkade förstå vad det går ut på så nästa gång ska hon få ett längre spår. Men hon såg för rolig ut när hon bar klöven hem, den for liksom hela tiden ur munnen eftersom hon bara har en hörntand för tillfället. Inte lätt att hålla fast då inte.

Idag på eftermiddagen jobbade jag och hade med mig alla 3 hundarna på jobbet för första gången. Eira tyckte det var helkul att komma till jobbet och träffa folk men tycker att matte är tråkig som inte tillåter henne att busa med Runa på kontoret. Jag har ju haft den enormt stora förmånen att gå hemma i 14 veckor med min lilla sötnos och sedan följer ju hundarna med på jobbet så de behöver aldrig vara ensamma. Härligt tycker jag. Mina arbetskamrater är oerhört fascinerade av Eiras färg och undrar alltid om ränderna kommer att försvinna.

6 kommentarer:

Elle sa...

Eira hit å dit... hur gick det för Mathias i valpkursen då ;)

Mathias sa...

Han är precis lika odygdig och bångstyrig som förut :)

Anonym sa...

Ajaj, det ska nog bli fason på dig också -har hört att klickertekniken kan funka bra.

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag undrar var de 14 veckorna tog vägen, vi som skulle göra så mycket...

Sagoruna sa...

Ja men vi har ju gjort massor! Det känns som världens längsta och kortaste sommar men helt underbart har det varit faktiskt!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jo, egentligen har vi nog gjort massor och ffa njutit av och med våra goá valpar :D