onsdag 20 augusti 2008

Extreme "hall" makeover?

Länge har jag velat ta mig an vår hall, men Annelie har varit tveksam upp till för kanske ett halvår sen. Då började även hon märka att tapeterna började släppa i hörnorna, och det började kännas som ytterdörren visade tydliga åldersspår då man kunde se dagsljus genom skarven mellan dörr och karm även vid stängd dörr :)

Så jag planerade in att ta några dagar av min semester för att fixa till den, piece of cake, tänkte jag... Yeah right! Det slutade med att det tog nästan 3 veckors tid, iof inte heldagar då jag jobbade på dagarna, men i princip varje ledig stund på kvällar och helger.
Nåväl, vi tar det från början, Hallen hade en skapligt vanlig gul tapet och mörk röd bröstpanel.
Taket var furu, eventuellt lackat, men det var nog minst 30 år sedan sist. Golvet ett mörkbrunt laminatgolv, iof helt okej i skick, men väldans mörkt.
Såhär såg det ut:

Tyvärr har jag ingen bild på hela hallen med den gula tapeten, men den satt överallt där ni ser en vit tapet på bilderna. Här är ett "smakprov" i form av en tapetserad garderobsdörr...

Här visade sig att det suttit en dörr som ledde in i vardagsrummet. Här var väggen allt annat än rak om vi säger så. Mycket spackel senare så blev det faktiskt rakt o fint.

Här ser ni den "härliga" mörkröda betsen som bröstpanelen var målad i. Visst är den smakfull?

Här syns det gamla laminatgolvet tillsammans med mina fötter och mina minst sagt slitna sandaler.

Här har jag börjat med taket, panellack i 2 lager som är lite som mjölk i färgen. Detta är efter lager 1. så något vitare blev det.

Sen var det bröstpanelens tur, den fick sig en tvätt följt av ett lager vit grundfärg från becker. Bröstpanelen hade vi klar beslutsångest över om vi skulle behålla eller ej. Vi slopade den i köket, där den fyllde absolut noll funktion, i en hall däremot finns faktiskt ett visst behov. Hundarna ryster av sig vid blöt väderlek och då är det smidigt att kunna torka av med trasa. Visst kan man torka av en tapet, men hur kul blir den efter några gånger med vatten och grus?

Här har jag börjat spackla väggen där dörren satt, detta tog nästan 2 heldagar för mig att få helt bra, kanske var jag lite för petig? :)

Här är en bild av en gamla ytterdörren, den visade sig vara ett gammalt hemmabygge, om än välgjord en gång i tiden så hade den absolut gjort sitt efter minst 30 år i tjänst.

Här har jag börjat tapetsera, Den kommer från Boråstapeters kollektion Linné och den är tyvärr inte särskilt billig. Men vi enades ganska fort om denna, så den fick det bli. Man ser vattnet från svampen som jag torkat av tapeten med, detta försvinner när den torkar sån tur är.
Här började tapeten att torka upp och visa sitt "rätta jag

Sen var det panelens tur, vi enades om en grå kulör med röd brytning, som heter Ragnvald ur beckers färgskala. När vi såg den första gången utan tapeten så såg den väldigt tråkig ut, men när tapeten kom på plats så trädde det röda fram i färgen och vi var absolut överens om att de fungerade fint tillsammans.
Golvet under laminatgolvet var ett mörkbrunt linolium golv som syns på bilden. Vi valde ett grått laminatgolv av "fusk klinkers" typ. Slitstarkt och helt okej i en hall tycker jag
Här fortsätter golvläggningen, det var väldigt smidigt att lägga och hallen tog en kväll ganska precis. Här avslutas renoveringsfasen, nästa inlägg som kommer ikväll visar det färdiga resultatet!


2 kommentarer:

Elle sa...

Ser lovande ut! :)

Sagoruna sa...

Jag har aldrig varit tveksam till att hallen skulle renoveras, men alla är inte gjorda av pengar...