onsdag 27 augusti 2008

LC prov i Sjöbo

Den här synen mötte mig och Karin när vi kom till fältet på fredageftermiddag. Då var det sol och 19 grader varmt. Jag gick i shorts och t-shirt...

23 stutar som undersöker släpet, avspärrningarna och Karins bil.

Karin och jag drev de 23 djuren från ena änden av fältet till andra änden med hjälp av ett plastband. Karin får MVG i koföseri.

Dock hann de slicka på Karins bilfönster så att hon knappt kunde se ut...

...och skrapa med hornen på lacken så bilen inte ska glömma dem.

Lördag
Alla raser utom whippet och italienare skulle springa denna dag. Som var den regnigaste dagen i mannaminne. Och det slutade inte regna förrän kl 6 morgonen efter. Men först av allt på morgonen så fick vi reda på att 11 djur saknades kl 8 hittades dessa djur på ett fält i grannskapet och jag tvingade alla deltagare att fösa kor innan dagens prov kunde börja. Intressant början på ett LC prov eller hur, men värre skulle det bli... Hundarna fick denna dag bara springa 1 lopp var. Marken var så blöt att trissorna hoppade upp. Skrivaren i husvagnen fick spel av fukten och fick åka hem på torking innan den fungerade. Det regnade in i alla tält eftersom tältdukarna inte kunde stå emot denna massiva regnanstormning mm.

Frusna och blöta åskådare och funktionärer.

Lars-Göran som la ut luren en stor del av dagen var så blöt och stelfrusen att han inte kunde sätta på sin hund täcket vid starten utan fick ha hjälp. Stackars Lill till höger i bild kom direkt från sitt jobb som bagare och hann sova 4 timmar på hela helgen (jobbade även natten mellan lördag o söndag).

Sedan började det dessutom blåsa så då var de tvungna att riva alla tälten. Jag hade enorm tur som chef i sekreteriatet satt jag hela helgen inne i husvagnen och hade det hur bra som helst. Tack gode gud att vi beslöt oss för att använda husvagnen istället för tältet under helgen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns en bäck i en kohage som limnologer fran Lund jobbar i ibland. Det är inget ovanligt att biologer jobbar i kohagar, men korna i den hagen slickar alltid pa bilen. Hela bilen. Alltid.

Susanne Lindström sa...

Vilken otroligt händelsrik lc-tillställning ni verkar ha haft. Jag är uppriktigt glad att jag slapp vara där.