tisdag 19 augusti 2008

Föreläsning på Jylland

I måndags åkte jag in till Lund och mötte upp Olof "min" VD och vi åkte till Kolding på Jylland för att föreläsa för 20-talet veterinärer/veterinärstudenter om ämnen som har med mjölk/kött produktion att göra. Det är läkemedelsföretaget BI som håller kursen som är otroligt bra och helt inriktad på nötpraktik. Förra året höll jag i alla gårdsbesök åt dem så jag gick nästan hela kursen då. Och i år hoppade jag enbart in som föreläsare.

Kursen hölls på en scoutgård utanför Kolding på östra Jylland. så här fin infartsväg hade de!



Sedan gick färden på en oändlig grusväg genom bokskog och längs vattnet, ja ni ser hur nära vattnet vi var...

Själva scoutgården - häftigt, jag har ju en softspot för halmtak så jag njöt.

Olof underhöll efter lunch med en medryckande föreläsning. "Hur många H?" :-D
Han visade en mening och bad oss räkna antal H:n, det var bara 20% som hade rätt de flesta hade 2,5 fel... Så hur ska vi klara verkligheten och klara att fatta rätt beslut?

Sedan pratade jag och en av de som håller i kursen, efter oss pratade en lantbrukare som är oerhört driftig och som jag har känt i 6 år nu. Jättekul att träffas sådär. Han har ökat från 80 kor sedan 80-talet och ska till årsskiftet vara uppe i 700 mjölkande kor och har totalt cirka 2000 djur, vilken enorm utveckling. Efter honom pratade ytterliggare en tjej och kollega om sitt sätt att jobba och sin syn på det, intressant att höra andra som har samma arbete och få veta hur de tänker, vi är nog ganska lika alla vi konördar ;-D

Efter en lång givande dag styrde vi kosan mot Sverige - här åker vi över Stora Bälts bron som känns mycket längre än den mer omtalade Öresundsbron. Stora bälts bron består av 2 broar som är på 6,7 resp 6, 6 km långa medan Öresundsbron är 7,8 km sen ingår det en tunnel (3 km) och lite väg (4 km) på pepparholmen mm så totalt är sträckan 18km. Högsta punkt på bron över vattnet på Stora Bälts bron är 70 m medan Öresundsbrons högsta punkt är 58m och detta beror på att det går större fartyg genom Stora Bält.

Inga kommentarer: