lördag 5 september 2009

En kvackhistoria

Kvack se inlägg här för förklaring.

På begäran tänker jag försöka återberätta en historia från mitt liv som distriktsveterinär.

Ibland kvackar jag extra i Laholm och där skedde följande:

Det var en helg och jag var på väg att avverka morgonens inringda patienter. På väg i bilen till en patient i skogarna söder om Våxtorp ringer telefonen och en lantbrukare jag känner är på tråden. Han låter skakig på rösten vilket får mig att bli hel alert då han normalt sett alltid är extremt cool.
-"Hej det är X från Y, jag har en ko som blöder rätt mycket.
-Hej på dig, det låter inte så kul vad har hänt med henne då?
-"Hon är högdräktig och när vi skulle flytta henne till singruppen så ramlade hon och fick på något sätt upp klöven under magen och sprätte hål på ett blodkärl där och nu pissar det blod."
-Okej vilket blodkärl är det? Den stora mjölkvenen som går under magen eller?
-" Nej det sitter på juvret men blodet verkligen sprutar."
-Okej försök hålla något tryckt mot såret så kommer jag så fort jag bara kan!

Medan denna konversation pågår så har jag kommit in i rondellen i Våxtorp och kan inte koncentrera mig på något annat än samtalet och jag kan ju heller inte stanna mitt i rondellen så lösningen är att jag kör vidare runt runt runt. Detta skedde mitt på dagen och en stackars tant står med rullatorn beredd att gå över övergångsstället i rondellen, hon vågade INTE röra sig ur fläcken innan jag hade försvunnit ur rondellen... Jag tror jag körde mellan 4-8 varv innan vi lagt på och jag kunde orientera mig och hitta vägen ut ur rondellen.

Nåja jag kommer efter en våghalsig färd fram till gården och där sitter bondens bror på en höbal bredvid kon och håller allt vad han kan i såret. Överallt är det blod och det liknar mest ett slakthus, jag ber honom att släppa en sekund så jag ser hur mycket det blöder och då står det en stråle rakt ut i storlek med en mindre vattenslangs... Det blöder RÄTT mycket var det ja...
Jag sederar kon plockar fram diverse saker och lyckas till min egen förvåning laga revan i blodkärlet så att det slutar blöda (normalt sett brukar man få knyta av kärlet). Efter detta är jag lika blodig som boxen och bönderna.

Jag föreslår att de ska ta en ko-BH och sätta på henne samt lägga rena handdukar i för att skydda såret som sitter på sidan av juvret.
-"Jag tror inte frun har så stora" kommer det till svar. (Inga humorlösa bönder här inte =D
De lyckas i alla fall ta sig till närmsta granngården innan de hann stänga och införskaffa en BH till kossan så slutet gott allting gott!

Här önskar jag mig en bild som kan illustrera detta äventyr. Jag är dock inte ritkunnig så ni får föreställa er en.

1 kommentar:

Atte sa...

ha ha ha!!!!!
Jag ser allt framför mig!!!!