lördag 19 juli 2008

Helgkvack

När man jobbar i fält utan att ha någon form av avancerad diagnosutrustning till hjälp brukar vi kalla det att "kvacka" kommet av ordet kvacksalvare. Därav att jag kvackar av och till ffa ko-kvack som är min specialitet.
Ordet kvacksalvare kommer ursprungligen från tyskans quacksalber. Ordet har sannolikt sitt ursprung av orden quacken (att kvacka, prata) samt salva[1] och innebär troligtvis en person, bluffmakare eller charlatan, som uttalar besvärjelser i samband med användandet av sina salvor. En alternativ tolkning är att ordet kommer från kvicksilver (lågtyskans quiksulver), och det flitiga användandet av detta ämne inom äldre medicin

I helgen är jag och Saga i Laholm för att tjäna in lite pengar till hushållet. Mathias och småtjejerna är hemma och fixar se inlägget nedan. Den här gången jobbade jag även hela fredagen då en av kollegerna åker på mycket välförtjänt födelsedagsresa och därför behövdes det en extra hand. Detta innebär att jag klev upp kl 5 i går morse! Vi hade ganska mycket att göra så jag blev inte klar med dagens resor förrän kl 17:30 och därefter hade jag en jourresa. Sammantaget gjorde det att jag var bra trött kl 21 och gick tidigt till sängs.

Dagen gick under temat Ret Sec (retained secundum dvs kvarbliven efterbörd) 4 kor behandlade jag för denna åkomma. En efterbörd luktar som en kombination av rutten fisk, diarre och blod, inte så mysigt! Dessutom går inte lukten av händerna förrän efter ett par dygn trots dubbla tjocka handskar. Örk. Fosterhinnan sitter fast vid kons livmoder i kotyledoner som är som små fästpunkter där blodutbyte mellan mamma och kalv sker, det är mest att likna vid tryckknappar, lossnar inte dessa så sitter fosterhinnan kvar i kon och hon kan bli ordentligt sjuk, en av korna jag behandlade hade 41 graders feber. Det är väldigt omtvistat om man ska plocka ut dessa efterbörder men här gör man det och då ska man inuti kons livmoder lossa alla dessa tryckknappar för att få ut efterbörden. Det innebär att man måste dra i efterbörden och att man har hela armen instoppad i kon med näsan rakt i ja just det den smarrigt luktande efterbörden!

10 kor och 1 kalv hann jag med att behandla på dagen samt besiktning av en häst. Det som tog tid med den sistnämnda var att jag ville se den longeras eftersom små hältor ofta dyker upp på böjt spår och hästen hade blivit longerad kanske 2 ggr i sitt liv och ville helst inte bli det denna dag... Men det gick till slut.

Idag har det varit superlugnt. 2 kor med mastit på förmiddagen och en ko med kalvförlamning på eftermiddagen. Kalvförlamningskon var på ett av mina favoritställen, de har så himla fint till sina kalvar, tog en bild på dem som jag kanske lägger ut när jag kommer hem. Annars har jag och Saga mest myst under täcket och läst bok eftersom det regnat som bara den bitvis så har det inte varit att tänka på att försöka släpa ut henne på någon form av promenad.

Imorgon kan det bli spännande för veterinären i Klippan har blivit sjuk så jag och 2 andra veterinärer ska täcka även det distriktet och då sitter jag i ett av de mest arbetsamma distrikten i Sverige. Men det löser sig nog.

Inga kommentarer: