tisdag 22 juli 2008

Söndagskvacken

I söndags morse började det oroväckande lugnt med 1 besök. Efter det hände det ingenting på flera timmar, det bara regnade...
Strax efter lunch fick jag dock ett samtal om en kalvning som inte gick som den skulle jag åkte dit och konstaterade att det var mitt mardrömsfelläge. Kalvens huvud låg nämligen bakåtslaget och bara frambenen stack ut, det var dessutom en kviga vilket gör att det är väldigt trångt därinuti.

Jag lyckades dock kroka en ögonkrok i kalvens ena ögonhåla och med hjälp av den lotsa fram och runt huvudet, tyvärr var kalven redan död. Men jag var mycket nöjd med att ha räddat kvigans liv och det var hennes ägare också.
Efter detta rullade det på med resor och jag fick åka ända ner till Höganäs för att kalka en ko åt Klippan distriktet. Jag kom tillbaka kl 20 och var då utsvulten så jag beställde en pizza och åt den, sedan duschade jag mig och matade Saga sedan la vi oss. Ännu en helg var över. Ingenting hände under natten eller tidiga morgonen vilket jag är glad över. Sedan fick jag träffa stationens vikarie och nyaste medlem dessa båda håller ställningarna i veckan. Jag kommer att träffa båda två igen i augusti när jag ska föreläsa på en kurs i Danmark så på återseende!

4 kommentarer:

Elle sa...

Det är så kul att läsa om vad du gör på jobbet! Och en illustration den här gången till och med! Inte dumt alls. Vilken superveterinär du är! (Men det visste jag ju att du skulle bli redan när vi var typ... superminijättesmå)

Sagoruna sa...

Ja jag försöker hitta illustrationer eller bilder men det är svårt. Hittar ingen alls på kvarblievn efterbörd vilket retar mig. Men superveterinär det vete sjutton, lite kul är det i alla fall ffa när det går bra!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Huh, det där med kroken lät inte alls trevligt. Jag är INTE avis på dig eller ditt jobb, jag hade nog svimmat i de flesta situationer!!!

Anonym sa...

Står http 2 gånger efter varandra på länken. Men hittade det (Ögonhake Harms trubbig)
Binder man ett rep i öglan eller man petar in ett finger ? Gissar på att det är en bit in ?
-Jack-