tisdag 29 juli 2008

EM invigning och veterinärkontrollen

Besiktningen inför lördagens lopp började på fredag eftermiddag då vi hann cirka 160 hundar.

Här lyssnar jag på lungorna på en utländsk Borzoi.
Kollegan Kristina lyssnar på hjärtat på en whippet.

Tassar och ben kontrollerades noga. Den här greyhounden hade passat hemma hos Pippi Långstrump.
Invigningen var på fredagkvällen med kavalkad av alla lagen och deras hundar. Samt invigningstal på 3 olika språk. Fantastiskt vacker kväll. Sedan blev det mat!

Invigningstal med nationsfalggorna i bakgrunden samt Husby säteri.

Det Norska och franska laget.

Finska (enorma och duktiga) laget samt svenska laget (ska kanske satsa på gula tröjor nästa gång?).

Holländska och polska (?) laget.

På lördagmorgon innan första loppet skulle gå ville jag se banorna så jag beställde lift ut och blev hämtad av en fyrhjuling - coolt nu har jag åkt sådan med för första gången!

Helgens gladaste skratt. Jag besiktade denna hunden och utbrast utan att tänka så mycket (sent lördageftermiddag - jag var trött).
-This must be the largest saluki I have ever seen!
- It's a chart polski...
-Aha oops
Resten av gänget vid besiktningen mobbade sedan mig varje gång denna kom. - Annelie, Annelie, your SALUKI is here!!! Tur att ägaren var trevlig och inte gav mig en rak höger i alla fall. på lördagen besiktade jag ensam ca 250 hundar och totalt besiktade vi nästan 400 hundar den dagen samt att jag lagade en trasig whippet med 2 stygn. Så det var en lååång arbetsam dag som började kl 6 och slutade med mat kl 20.

3 kommentarer:

Josefin sa...

Det är inte lätt att hålla isär alla raserna, särskilt inte när vissa ser så lika ut.
// Jossan

Sagoruna sa...

Ja fast egentligen var den ju inte lik det var bara det att jag hade besiktat sådär 1000 salukis då så alla hundar med päls var salukis (och alla utan whippets). Charten var ju minst dubbelt så tung och såg ut som en korsning mellan irländsk varghund, schäfer och saluki, IV för storleken, schäfer för pälsen och saluki för kroppsformen...

Renata och Mats sa...

Det var första gången jag såg Chart Polski alive och jag tyckte att de var väldigt kraftfulla, men ändå ädla!
En mycket, mycket spännande ras som jag hoppas att få se fler av i Sverige framöver....