fredag 14 november 2008

USA dag 6

Så var det då dags att börja bege sig österut mot flygplatsen och hemåt mot Sverige. Sent på kvällen på onsdagen kläcker bil 2 ideén att åka några timmar tidigare för att om möjligen hinna åka in till Manhattan och titta på Ground Zero. Alla i sällskapet var inte närvarande vid detta tillfälle, några sov och andra smed helt andra planer (läs Svante). Min bil saknade 2 medlemmar vid denna diskussion så vi beslöt att satsa på frukost 1 timme innan tidigare planerat och sen se hur snabtb vi kunde komma iväg medan bil 2 satsade på frukost 1 tim 45 min innan tidigare planerat.
På morgonen så blev ju de som inte varit med vid denna tidsplanering lite stressade men anpassade sig snabbt. Bil 2 stack vid 7:30, bil 3 vid 8 och bil 1 något senare. Detta var ju då det ultimata teambuilding testet. Ska alla klara att komma fram till en given punkt inom en given tidsram - spänningen var olidlig och spekulationerna var många.
Kan ju avslöja att den tidigare kaosteorin som rått fortsatte att råda och inte heller denna gång körde någon enskild bil samma väg som någon annan... Jag har lite svårt att se hur man ska kunna "likforma" svensk mjölkrådgivning när man inte ens kan få 9 rådgivare, 4 lantbrukare och 1 journalist att ta samma väg till en flygplats... =D

Landskapet i NY state varierar enormt från dessa slätter som var bördiga och perfekta för jordbruk.

Till dessa böljande kullar / åsar med enorma höjdskillnader.

En typisk amerikansk gata i ett mindre samhälle.

Studenter i Cornell som för övrigt var en underbart vacker campus.

En annan typisk amerikansk gata. Notera alla dessa luftledningar, begreppet nedgrävda ledningar verkar inte existera alls. Vissa stolpar lutar kraftigt och man förankara dem i alla hus man ser.

Många har ganska ruffiga hus men väldigt flotta bilar.

Kråkslott med vindlingar och vinklar och påbyggnader verkar vara modernt i denna stat.

Ännu en bild på det kuperade landskapet med ett av sina många vattendrag.

Så kom till slut min bil till Flygplatsen, bil 1 hade anlänt några minuter före oss.

Team bil 3: Jakob, Mats K, Svante och bakom kameran jag.

Team bil 2 innan de stack till Ground zero, bäst att passa på liksom =D
Annika, Magnus, Sara, Hans och Erik P.
Bil 1 har jag tyvärr ingen bild på de dök upp så sent på flygplatsen för de gjorde ett försök att ta sig ner och titta på frihetsgudinnan eftersom de missade detta första dagen. Efter 45 minuters snurrande med flygplatsen på samma sida gav de upp...
Medlemmarna i team 1: Mats P, Erik, Claes, Mikael och Per.

Medan 4/5 delar av team 2 och 1/4 av team 3 åkte till Manhattan så passade 3/4 av team 3 på att äta i lugn och ro på flygplatsen, det var gott! Efter några timmar var det så dags att ta adjö av gänget och bege sig till respektive gate.
Ett stort tack till Mats P som ordnade denna fantastiska resa!!!
Den kommer alltid att förbli oförglömlig med många höjdpunkter. Många diskussioner, glada skratt och hyss. Jag har fått uppleva den oerhört märkliga känslan av att vara riktigt morgonpigg. Kunskapsmängden vi fått dela har varit enorm, men mest av allt har det varit mycket lärorikt att träffa människor med så olika bakgrund från hela Sverige. Jag saknar er redan ;-) Ser fram emot att få träffa er alla i december igen, ha en trevlig resa fram till dess!
/ Annelie

Ett lite för mig som svensk och medicin intresserad märkligt amerikanskt påfund.

3 kommentarer:

Sara och Miki sa...

Du är taggad till en utmaning i min blogg :D

Anonym sa...

Jag håller med om Din slutkommentar Annelie. Dessutom tycker jag att du har gjort ett bra jobb med Bloggen. Det har varit uppskattat av dom som har varit hemma i Sverige. Ha det bra så syns vi i December (observera versalvalet på första bokstaven i december - it´s spelled the American way).

Sagoruna sa...

Tack Limpan! Vi ses i december! Och blogga det lär jag fortsätta med ett tag till (-;