måndag 10 november 2008

USA dag 2

Målet för dagen var ju som sagt Niagara fallen.
Min dag började med att jag vaknade jättehungrig och klarvaken kl 5:15 uppenbarligen går min kropp fortfarande efter svensk tid trots att jag var vaken 25 timmar igår. Jag kunde inte somna om så jag startade datorn och läste lite bloggar och msn:ade lite. Sedan kunde jag somna om och sova till kl 8.
Gänget möttes för frukost och kl 10 begav vi oss för en snabbinventering av köpcentrat och sedan vidare till Buffalo och Niagara fallen! Vi lyckades faktiskt hålla ihop hela vägen dit denna gång, hemvägen är dock en helt annan historia...

De första amerikanska korna såg vi via bilen. Rätt lika de där hemma.

Bil 2 som anförs av Annika och Erik, är inte alltid helt sams om vägen och var de som körde vilse på Manhattan. Om de inte laddas med mat och kaffe med jämna mellanrum utbryter myterikänslor... =D

Bil 1 som anförs av reseledaren Mats. Hittills har vi lärt oss 2 saker om Mats, 1: han är tidsoptomist det skulle ta 2 timmar till Niagara fallen, det tar 3½ timme, 2: när han saktar in och lägger sig nära ena linjen funderar de på U-sväng då gäller det att vara extra beredda. Idag har vi nog bara gjort ca 5-6 U-svängar...

Amerikansk poliskonferens?

Till slut kom vi fram till Niagara Fallen efter en detour in i byn för att vissa var kissnödiga... Vi körde över på den kanadensiska sidan (så på 2 dygn har jag nu varit i 4 länder). Det finns inte tillräckligt bra ord för att beskriva Niagara fallen men enorma, otroliga, fantastiska, häftiga är väl några. Här följer ett antal bilder:

Hästskofallet (kanadensiska sidan), det forsar 154 millioner liter vatten över kanten varje minut! Fallet är 53,7 m och sjön vid kanten är lika djup. Totalt faller vattnet 99m på vägen från lake Eirie till lake Ontario.
Amerikanska delen av Niagara fallen. Det blir sådana vattendimmor att det känns som det duggregnar hela tiden.

Jag vid Niagara fallet!



Niagara fallet nerifrån en utsiktsplattform. Ljudet är öronbedövande.
7 av oss såg en film om hur Niagara fallen bildades vilket var intressant.

Vi passerade gränstullen. Andra gången fick vi frågan var i Sverige vi kom ifrån "All over" då kom frågan är ni släkt eller vänner? Nej "kollegor" sen fick vi passera till slut. Undrar egentligen vad bil 1 och 2 tutat i dem? Strax efter denna gränskontroll blev vi av med bil 1 och strax innan Ithaca blev vi av med bil 2 men trots det inkom vi till hotellet med mindre än 15 minuters tidsskillnad - det är vi väldigt imponerade av. Snart har vi nog lärt oss amerikanarnas vägskyltningssystem med, så vi slipper U-svängarna. Bil 3 dvs min bil har nogsamt turistat Ithacas centrala delar idag på hemvägen.
Efter en lång dag kom vi tillbaks till hotellet och åt en god middag och nu är det dags att vila ut inför morgondagens föreläsningar och studiebesök. Vi har delat upp dagens ämnen så några ansvarar för att samla in "take home" messages per ämne. Jag har stallbyggnation och smittskydd samt något mer men det har Mats K lovat att påminna mig om. Mats P säger att det tar 15-20 minuter att köra till Universitet så vi räknar med 30-35 minuter ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt med niagarafallen! Ha så kul på föreläsningar med mera.

R-tan sa...

Jag sitter här och blir lite avundsjuk känns det som...