måndag 3 november 2008

Hundutställning Växjö

Hur galen är man egentligen när man kliver upp 4:15 en söndag morgon för att åka 19 mil och ställa ut hund? Så galna var i alla fall vi. 4 plusgrader var det här när vi klev upp, men när vi kom längre norrut så blev det mycket kallare! -9 grader kl 8 var det i Växjö.

Vi stannade och rastade hundarna i soluppgången strax söder om Växjö, så här vacker var där i kylan!


I Växjö träffade vi Ernst som blev superlycklig att träffa "sin" husse och matte igen. Han är en söt liten kille. Så synd att ingen ännu fastnat för honom. Uppställningsbilder på honom och hans 2 systrar finns på Källornas valpblogg.

Först ut i Växjö var Eira. Eira och jag har tränat på fri uppställning eftersom hon tycker jag är en komplett idiot när jag flyttar hennes ben, hallå hon vet ju mycket bättre än jag vart hennes tassar ska vara! Men hon ställer sig väldigt fint själv eller vad tycks?
Lilla hoppeloppan klarade till och med att trava utan alltför många skutt så jag var enormt stolt över henne. Domaren placerade henne som 1:a i klassen men gav henne inte HP eftersom hon var för kort... men han trodde nog att hon skulle vinna många andra domares hjärta då hon är så söt och välkonstruerad i övrigt, dessutom fick hon att hon har stabila och bra rörelser i kritiken. Jaja inte så mycket att göra något åt. Alla kan ju inte ha samma smak som jag och det var ju inte för den domaren jag hade anmält så...
En bild jag bara inte kan motstå att lägga ut på Runas halvsysters son som Hilda visade med visst besvär... Hade han egentligen alla 4 tassar i marken någon gång? Hilda som för övrigt lärt mig allt om hur man är en effektiv LC sekreterare.
I bästa hane klassen lyckades Eiras pappa Jilbert placera sig som 4:a av väldigt många hanar, jättekul! Han blev 2:a i öppenklassen.

I bruksklassen visade jag Eiras mamma Gunlög och hon blev 2:a i klassen av 5 tikar, dock utan CK denna gång så vi tävlade inte vidare i bästa tik klassen. I den stora öppenklassen visade jag Runa som fick en slät etta och väldigt trevlig kritik, vi var också kvar bland de sista 10 i klassen men blev inte utplockade bland de 5. Runa var väldigt sur på mig som hade haft den dåliga smaken att springa runt med Gunlög och gen henne godis medan Runa fick stå och vänta med sin gammelmatte Annika.

Till slut var vi med i uppfödargruppen som blev 2:a av 4:A med HP. Från vänster är det Annika & Jilbert, jag & Runa, Marie & Fröja och Maria & Gunlög. (Alltså Eiras pappa, faster, moster och mamma.) Maria var snäll och ryckte in som handler, hennes lillkille gick det också hyfsat för han blev 3:a i sin klass med HP.
En lång dag var till ända och vi styrde kosan hemåt för att plocka upp tant Saga som skämts bort i vederbörlig ordning av mamma och pappa, så vi kom hem halv åtta på kvällen 14½ timme hemifrån är rätt jobbigt så alla somnade sött snabbt härhemma.

8 kommentarer:

Sara och Miki sa...

Jag tycker Eira är så himla söt och vacker! För kort? Mitt otränade öga håller inte med :D Hon står jättefint också, fri uppställning jobbar vi på också, men det är svårt när man kan sitta så fint istället. Eller snurra!

Sagoruna sa...

Ja jag har ju valt att inte lära in sitt, vacker tass och snurra efteroms jag vet från Runa att de kör med det i första hand då... Så tråkiga jag håller bara på med stå. Tack jag tycker också Eira är vacker även om hon just nu är i en väldigt gänglig fas.

Jenny,Nokia och Leo sa...

Lill-tjejen hur duktig som helst ju :D

R-tan sa...

Jag tycker att Eira är jääättelång ;)
Och jäättesnygg. Mig charmar hon. Synd att jag inte är domare, men tycka får man ändå!

Lill sa...

Jag tycker med att lilla Eira är bäst och om du frågar Morgan så är alla dina tjejer BÄST;)Han kommer nog o bli Whippet i sitt nästa liv:).
Kram på er

Whippeten Nota sa...

Så fint Eira står på kortet! Jag tycker personligen att det ser mycket trevligare ut om hundarna ställer upp sig själva :) Taskigt att inte få nåt hp men så är det ju med utställningar, ett lotteri. Hade jag dömt så hade Eira absolut fått ett hp ;)

Susanne Lindström sa...

Jag förstår inte heller kritiken för kort. Nu har jag ju inte sett Eira i verkliga livet, men enligt alla foton ser hon alldeles perfekt ut i rygglängd, i alla fall i mina ögon. Hon är så otroligt snygg!

Sagoruna sa...

Hon har varit och kommer nog att bli riktigt snygg igen, men just nu är hon väldigt gänglig och högbent så visst hon är inte lång men herregud hon är 7 månader och när hon var 5½ månader var hon lång, efter det har hon mest växt på höjden, men resten jobbar för att komma ifatt! :D Syrran Elda är riktigt lång just nu så hon hade nog varit bättre i hans ögon.