torsdag 31 januari 2008

Kuba del II

Ledsen for de sega uppdateringarna fran denna o. Internet ar sallan god van med bloggern pa google vilket gor att man inte kan posta inlagg. Naval dagarna har flytit pa i lugnt mak med mycket bad och sol varvat med mat, lite for mycket mat trot jag. Det ar inte halsosamt i langden att alltid ha tillgang till god mat. Det slutar i att man ater for att de ar gott och inte for att man ar hungrig.

Igar kopte jag ett gang vykort for att for engang skull skicka nagra, da fick jag veta nagot som inte forvanar mig sarskilt men lite kul ar det. Vykorten kan ta en manad pa sig att lamna landet och ar framme en vecka efter det, om det kommer fram alls :) Jag ar inte van med svenska posten, men de brukar ju faktiskt klara av en dagen efter leverans av brev. Har far snigelpost en helt annan innebord.

Idag var det dags for varan otur! Vadligt harlig dag i solen far jag saga. Vart mal for dagen var Cayo Blanco, en o utanfor cubas norra kust ca 1 h batfard fran fastlandet. Baten var en stor katamaran pa ca 18 meter som rymde gissningsvis 50 personer. Besattningen pa denna bat maste ha jobbat pa circus forrut da de var underhallare av rang. Baten hade en fri bar i mitten samt en resturangdel dar det gjordes valdigt! farsk hummer med vitlokssmor och peppar o salt. Underhallning foljd av diverse lekar pavagen ut underhall oss tills vi var 10 minuter utanfor on. Dar stannade vi for en snorkeltur som isig inte var sarskilt givande. En del fiskar och lite korallrev, men ijamforelse med mexico sa var de inte mycket o hanga i granen.

Nar vi var klara sa tuffade vi in till den lilla on med kritvit strand och lite pirates of the carribian feeling over det hela. Dar serverades det drinkar for fulla muggar i en storre bar foljt av mat en stund senare.
Efter en gemytlig dag sa bar de pa eftermiddagen av mot fastlandet och da borjade skojigheterna. Frivilliga valdes ut for att forsoka vinna en flaska Rom(Havanna Club) Man skulle med ett spo mellan benen fa en rund ring runt flaskhalsen. Kaptenen pa baten verkade gilla sin rom da han sakta ner motorerna da nagon var riktigt nara o lyckas. Det slutade med att en av besattningen fick visa hur de skulle ga till. Efter det sa delades vi in i landslag. De fanns engelskman, fransman, italienare, svenskaroch spanjorer ombord. De valdes ut en symbolisk song for varje land som skulle framforas ombord. Pappa som var overtygad om att han var enda svensk ombord borjade SOLO sjunga Helan gar! men san tur hejdades han av andra svenskar som bestamt att de skulle framfora sma grodorna istallet. Jag och Magnus forsokte att se utlandska ut medans de andra hoppade omkring pa dack. Det var valdigt uppskattat hur som helst. Dagen avlsutades med en delfinshow. Tyvarr framstar de mesta som ganska trakigt efter man varit pa sea world i orlando. Men de var lite hopp i ringar med mera.

Nu ar min internet tid strax slut! Hoppas alla har det bra darhemma!
Mathias

3 kommentarer:

Sagoruna sa...

Gud vad ni ÄTER hoppas ni inte får betala för övervikt på planet hehehe... Sea World, San Diego går inte av för hackor det heller kan jag säga!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Du kanske inte känner igen Mathias när han kommer hem och han känner kanske inte igen dig?? Jag menar nu när du (o jag) blivit så vältränade på det där gymet ;-D

Anonym sa...

Nja, alltsa vi ater faktiskt inte hela tiden, idag har jag i princip bara atit frukt som ar riktigt gott har imellanat, framforallt melonerna och papayan. De kan ha smugit sig in en kula chokladglass till frukten, men den forbrande jag nog nar vi trampade trampebat langt ut till havs idag.
Dock later det som aven jag borde ta en tur till det dar gymmet om man nu far ett sadant resultat pa mindre an 2 veckor :)