söndag 20 januari 2008

På vift norr om Hallandsåsen

Jag är tillbaka på mitt första jobb som veterinär som vikarie nämligen distriktet i Laholm. Jag har vikarierat här av och till sedan 2002 så det känns som att komma hem och det är roligt att träffa alla som man inte träffat på ett tag. Här bor otroligt många trevliga lantburkare och kollegor.

Jag fick träffa stationens nyaste kollega för första gången i fredags och han meddelade mig att det nog inte skulle bli så farligt mycket att göra han hade haft 6 resor på hela sin helg förra veckan. Tji vad han hade fel! På fredagkvällen hade jag 3 resor varav en kviga med en av de högsta febrarna jag sett 41,7 grader! Jag kan tala om att man börjar svettas när man rektaliserar en ko med den temperaturen... Jag besökte också en liten nyfödd kalv som var otroligt sjuk men ändå superpigg, den hade troligen B-vitaminbrist så dens hjärna fungerade inte riktigt som den skulle (Cerebrocortical nekros). Stackars Mathias fick rycka in och vara assistent det krävdes 3 vuxna att hålla den för att jag skulle kunna ge den dens medicin så pigg var den.

Under lördagen kämpade jag på med 2 sjuka suggor, 2 hästar och 1 ko normalt sett är det mest kobesök i detta område så det kändes lite knasigt. Sen åkte jag tillbaka till stationen och somnade, min kropp är ju inte riktigt hundra ännu.

Idag har det tack och lov varit lugnt så jag har sovit 3 timmar på eftermiddagen efter mina 3 resor (a' 9 kor) på förmiddagen otroligt nog lyckades de 2 gårdar som ligger längst sydväst och längst nordväst att ringa och vilja ha besök så det blev en lång bilresa däremellan också. Råkade träffa en av LC medlemmarna i södra med han hade blivit av med 2 av sina borzoier igårkväll (jakt) och de hade inte kommit tillbaka ännu - håller tummarna för att de hittar hem välbehållna! Och du köp whippet istället!

Slut på rapporten från "norrland" (allt norr om hallandsåsen är ju norrland...). Imorgon eftermiddag är ordningen återställd då hundarna och jag åter har adress Skåne, fast då drar ju Mathias till Cuba! Vi får tjata lite så vi får bloggrapporter därifrån tycker jag!

3 kommentarer:

Play A While sa...

Värsta James Herriot!!!!

Sagoruna sa...

Jajamen fast Herriot är en mkt bättre författare! Men gissa vilka historier även jag kan dra...

Renata och Mats sa...

Du är inte så dålig på att skriva ner dina anektdoter du heller.
Alltid trevlig läsning på din blogg:)
(Själv har jag ett visst "motstånd" till tangentbord)