tisdag 30 december 2008

Halleluja det är var!

OBS klicka INTE på bilderna om du är äckelmagad!!!

Ibland är mitt jobb - ööömmm intressant. Som jag har berättat tidigare så har jag ett äkta skitjobb och idag var inget undantag...
Igår tittade jag på en kalv som är cirka 3 månader gammal (100kg) som hade en mystisk påse under magen. Navelbråck undrade ägarna oroligt? Hmm kanske men kan också vara en böld tyckte jag, det kändes nämligen inte som ett bråck då brukar innehållet i påsen vara oregelbundet inte jämntjockt eller hur jag ska uttrycka mig. Ett navelbråck är ju också ett medfött fel denna påse har uppstått på 4 dagar och vuxit i storlek snabbt.

Den "lilla" påsen på magen.

Hur som helst så bokade vi att jag skulle komma tillbaka idag när jag hade mer tid och vi skulle fixa detta oavsett vad det var för fel, så jag tog med mig utrustning för att operera ett navelbråck om det nu skulle vara på det.
Kalven premedicinerades med penicillin och metacam. När jag kom fick den lugnande och sedan inväntade vi att den skulle lägga sig, men detta var en envis sak så jag fick välta den som man gör med hundar. Äldsta dottern i tidiga tonåren passade huvudet och andningen på kalven, yngsta dottern fem år hjälpte till och höll i frambenen medan deras mamma höll i bakbenen. Jag tvättade och rakade och la lokalbedövning sedan la jag ett 6cm långt snitt i påsen och ut kom det VAR.
-YES jag hade rätt utropade jag!
- Give me five utropade ägarinnan glatt men ångrade sig snabbt när hon såg mina händer den ena med en varig skalpell och den andra handen full med var...

Den uppskuran bölden med allt var på halmbädden - klicka INTE på bilden om du är äckelmagad!

2 gladare personer över att det var en böld har nog inte funnits på denna jorden. Ibland är det tur att man inte är med i "veterinärerna". Bölden spolade sedan med 3 liter jodopax och lite penicillin deponerades lokalt. Under tiden som 5 åringen intressant studerar oss och tonåringen nogsamt håller koll på kalvens andning, deras anställde kille hulkade och försvann... Det är tur man har tjejer med råg i ryggen till hjälp vid sådana här tillfällen =D
Efter att vi var nöjda med spolandet så fick kvigan flytta till en sjukbox där honska bo tills hon är frisk.


Den nu tömda påsen!

Ännu en dag till ända på jobbet, eller ja jag har ju känt på cirka 20 kor och tagit sådär 44 mjölkprover mm också men ändå!

10 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Åh det är så roligt att läsa om ditt jobb! Själv har jag alltid haft drömmen om att bli veterinär men inte betygen... Mer äckligt och intressant vill vi läsa här ;) Passar även på att önska er ett Gott Nytt År! Har tjuvkikat på menyn för imorn och det verkar bli smaskens!

Anonym sa...

Håller med föregående skrivare... Mer sånt! :o)
Jag tryckte nästan näsan mot skärmen för att se ordentligt! *uääk*
Jag har också haft veterinärdrömmen... men inte heller här räckte betygen så långt.
Gott Nytt År
önskar
Birgitta

Sagoruna sa...

Nä mina betyg räckte inte heller, men det gjorde däremot högskoleprovet! Lite tur ska man också ha!
Mitt vanliga jobb gör sig inte så bra på bild det handlar ju mycket om att lägga upp planer och riktlinjer för att förhindra sjukdom... men jag ska försöka återkomma i ämnet.

Anonym sa...

Faan va spännande... det påminner om mina gamla dagar i lagårn... där har man fått se mycke snusk... jag ville egentligen bli veterinär men det är för mycket plugga... man får göra skojiga saker som sjuksköterska oxå :)

Kattalena sa...

Jag tycker också att det är jättekul att läsa om dina arbetsdagar (och allt annat också förstås). Det är ett så annorlunda jobb mot vad jag själv har. Väldigt mycket mer jordnära om man säger så ;-)

Anonym sa...

ja, mera bilder och berättelser från livet som veterinär! jag hade inte heller betyg, men som tur är finns ju högskoleprov!

måste fråga, är det vanligt att man behandlar med lokal ab i bölder? även fast man dränerar? var kalven mycket dålig? vi har diskuterat mycket nu om ab-användning i skolan och kort sagt har vi väl blivit tillsagda att undvika det in i det längsta... pga resistens och sånt.

Sagoruna sa...

Maria:
Nej jag brukar inte lägga pc i bölden och tror inte det görs så ofta ute faktiskt nog vanligare på smådjurskvack.
Men
1: kalven hade dåligt allmäntillstånd
2: jag hittade en ficka mellan de sneda bukmusklerna med lite var i när jag kände inne i bölden
3: navelsträngen gick genom bölden från huden och den går ju in till levern vill INTE ha infektion i levern. Hoppas att den inte är infekterad redan den var smal, men jag vet inte om den inte borde vara helt förskrumpnad vid denna ålder.
4: denna individ är värdefull genetiskt för gården, de funderade på att köra den till Helsingborgs djursjukhus för att få den opererad, men deras transport fungerade inte.

Anonym sa...

Aha, då förstår jag! Klart man ska använda ab isf, jag bara funderade hur vanligt det är! Nu ska man snart ut och jobba själv och jag har ju listat ut att verkligheten inte alltid är som på ambulansen...

Sagoruna sa...

Nä ambulansen är en väldigt skyddad verkstad. Verkligheten är helt helt annorlunda och framförallt är man ensam om allting man har inte både lärare och kurskamrater med sig som hjälp...

Anonym sa...

Ojoj vilken massa var! Tur man inte är äckelmagad ja.

Jag har också upplevt det här med rådiga tjejer och inte så rådiga killar...de enda riktigt spindelrädda studenter och fältassistenter (så spindelrädda att de inte lyckats övervinna det tillräckligt för att klara jobbet) jag stött på har varit killar...