tisdag 16 december 2008

Leka med Photoshop

Jenny har inspirerat mig att lära mig photoshop med web-Mathias hjälp. Som studiematerial har jag använt den här bilden på Ernst:
Jag gillar den här bilden jättemycket men Ernst försvinner lite i bakgrunden. Så om man gör en svartvit kopia med Ernst i färg och sedan släppper fram färgen lite voila:
Eller gör bildens bakgrund svartvit och Ernst i färg samt trollar bort kopplet:

Nu är snart Ernst ensambarn hemma hos mamma Gunlög, syster Edit flyttar på lördag så nu hoppas vi bara att världens bästa hem ska dyka upp till denne snygge lille godbit!

6 kommentarer:

Elle sa...

Jag hade dragit en sväng i mättnaden för Ernst och en gnutta i kontrasterna för alltsammans -sen är det perfektion! Ack så snygg han är, lilla Ernst som blivit så stor så stor!

Sagoruna sa...

Jo men du är ju experten jag är ju bara trainee... Och jag förstod inte ett ljud av vad du menade (-;

Elle sa...

Haha! Tryck ctrl - U och prova att dra upp mittenreglaget lite på Ernst. Gå sen in under "bild -justera-intensitet/kontrast" och lattja runt en sväng.
Men den är fin som den är också!

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag tycker bäst om den bilden där bakgrunden är helt svart/vit, men jag hade oxå velat ha mer "färg" på Ernst. Gjorde du inte en bild där du markerade Ernst så han var helt i färg och bara svart/vitt bakom?? Lägg upp den med vet ja ;-D

Sagoruna sa...

Det är ju den jag lagt upp sist... Har tom ökat färgen i Ernst men han är rätt färglös om man jämför med syster yster... Ska prova ditt förslag Elin.

Jenny sa...

Aha! Där ser man...
Förresten så har jag startat en fotoblogg och tycker du ska göra detsamma ;-D