onsdag 20 januari 2010

Nattsnack

Det är inte bara på FB som det snackas, chattas och diskuteras livligt om nätterna även här hemma snackas det...
Min älskade wake-up light har fått för sig att någon gång i månaden så väcker den mig inte, lite pinsamt när man försover sig några timmar och missar bokade besök. Jag vaknar ju inte precis av mig själv så tidigt på dygnet morgontrött som jag är. Mathias gav mig en ny modern wake-up light i julklapp som kan väcka en med radio, munkar som spelar på klockspel mm. Jag väljer radio, tyvärr är antennen digital vilket gör att jag bara kan lyssna på icke reklam kanaler (vill vakna till RIX morgonzoo ju!) i övrigt fungerar den som den gamla wake-up:en - trodde jag. Den gamla tänds 30 minuter innan utsatt vakna tid med ett dovt mörkrött sken och ökar sakta upp under de 30 minuterna till full sol. Den nya börjar på vitt ljus direkt, detta är en sak av ondo konstaterade jag en morgon då jag drömde att jag var ute och red med en barndomskamrat, vi hade stannat vid ett övergivet gammalt torp för att fika då det plötsligt började åska (BLIXTRA). Alla som känner mig vet att det är 2 saker jag inte gillar sprutor och åska. Så jag vaknade bryskt ur min dröm för att konstatera att blixten jag drömt om var väckarklockan som tänts... (En mystisk bisak i historien är att jag drömde att det var Cici jag var ute och red med och jag tror aldrig att jag drömt om henne tidigare och just denna natt/morgon visar det sig att hon låg vaken och födde sin dotter Madicken.)
Inatt hade jag skruvat ner ljuset i lampan så mycket det bara går samt flyttat den ytterliggare 20 cm från sängen så imorse vaknade jag inte av ljuset i förtid i alla fall. Fast det kan ju ha berott på att jag vaknade 04:30 inatt av att en hund högljutt låg och beklagade sig i fotändan ... buhu dumma elaka matte har dragit av mig täcket buhubuhu. Så fort jag rättat till duntäcket så att det täckte hela henne igen hörde man knoooorrrrr och en liten rödrandig hund börjad snarka. Suck, det tog liiite längre tid innan jag somnade igen kan jag säga.

3 kommentarer:

Mathias sa...

Om det bara vore så väl att det bara var antennen som är digital :) Philips verkar tycka att sverige är ett bakåtsträvande land som bara kör statlig radio i det digitala marknätet. Skärpning i ledet bland politikerna i detta landet för de är de som sätter stopp för digitalradio för alla radiokanaler just nu...

Källornas whippets sa...

Förstod direkt att det var Eira :)))

Jeanette sa...

Det här med hundar i sängarna är väldigt tudelat kan jag tycka. Det är så mysigt att ha deras varma kroppar längs benen, men Lisa ligger ju aldrig still där, hon kanar successivt ner mer och mer, men ett par tre gånger per natt har hon kommit för långt ner och travar då väldigt respektlöst upp till mig och stirrar alt kör en iskall nos på kinden eller halsen och kräver att jag lyfter täcket igen :) Bella ligger snällt stilla någonstans, mellan oss.