torsdag 1 januari 2009

Årskrönika 2008

2008 har varit ett händelserikt och trevligt år men nu lämnar vi det och går med stor förväntan in i år 2009!


2008 blev verkligen ett valparnas år!

I januari träffade vi första gången Lills faraohundsvalp Alva. Runa skadade sin böjsena i tassen i slutet på 2007 och rehabiliterades därför hela våren 2008 med att simma 1-2 ggr i veckan och fick inte gå några promenader alls. Mathias åkte på semester till Kuba tillsammans med sin familj och hade det härligt med god mat, fint väder och en sagolik strand. Han bloggade flitigt därifrån så att vi här hemma kunde följa äventyret.
I februari åkte Mathias, Jenny och jag och tittade på valpar på 2 olika kennlar och Jenny blev kär i lille Nokia så i mars flyttade han till Blentarp. Mathias och jag hoppades på många valpar efter Gunlög och Jilbert då jag i samband med denna resa ultraljudade henne och hittade små fosterblåsor. Vi hann också med att fira min och pappas födelsedag samt åka på spa i Torekov tillsammans med Jenny och Anders.
Farmors bror Albert firade sin 100 årsdag med stort kalas i början på mars. Under påskhelgen blixtrenoverade vi köket på 5 dagar men fint blev det! Mathias firade också sin 30 årsdag någon dag för tidigt då vi sedan satte oss i bilen och åkte till Värmland för att försöka vara med när Gunlög skulle valpa. Tyvärr knep Gunlög allt vad hon kunde så valparna kom 8 timmar efter att jag hade åkt hem tala om otur! I alla fall föddes det 6 st whippetvalpar varav 4 tikar den 2:a april och en av dem skulle flytta hem till oss. Resten av månaden gick olidligt långsamt i väntan på att vi skulle ha tid att åka upp och titta på underverken.
I maj när valparna var 5 veckor gamla åkte vi upp till Värmland för att välja vår valp. Efter mycket funderande och studerande så blev det Mathias favorit - tik 4 - som fick heta Eira som skulle flytta till oss när hon blivit åtta veckor gammal. Den sista dagen i maj var det så dags att åka hem till Skåne med lilla Eira. Den veckan började också min matte-ledighet som varade till första september.
Under juni månad kom det folk från när och fjärran och hälsade på och beundrade Eira. Vi hann bygga ut husets veranda och jag fick hjälp av Mamma och Mormor med att sy nya gardiner till vardagsrummet. Extra roligt var att Mathias bror med familj kom och hälsade på och eftersom vädret då var lite dimmigt, regn i luften och kyligare passade vi på att gå ner till sjön och fiska med barnen vilket uppskattades av alla.
I juli blev det åter fint och soligt väder så vi påbörjade det stora projektet att måla om huset på utsidan. Givetvis fick vi en hel del kvalificerad hjälp av målarlärlingen Eira och av min proffsiga pappa. I mitten på juli styrde vi kosan med husvagnen mot Tvååker och träffade hela whippetligan och hade trevligt och ställde ut hundarna. Eira lekte hela dagarna med sin syster Edit och bror Ernst. I slutet på Juli åkte vi till Söderköping med husvagnen för att hjälpa till under Lure coursing EM.
I augusti åkte vi med Jenny och Anders till Bolmen och deras sommarstuga efter det passade jag Ernst och Gunlög en tid och det blev många hundpromenader bla med Jenny och Nokia. Vi hade kräftskiva tillsammans med Malin och Per och deras barn samt Jenny och Anders, i trädgården fanns det då 7 whippets. Jag och Eira började på valpkurs. Marie var och hälsade på och tävlade Gunlög och Fröja i Lure Coursing i Sjöbo då hade vi 10 whippets i huset – det myllrade runt fötterna på en. Mathias använde sina sista semesterdagar till att renovera hallen och genom små förändringar kändes den plötsligt dubbelt så stor.
I september ställde jag ut Eira och Ernst på vinthundsutställningen i Laröd och Ernst blev bästa valp i rasen med stor konkurrens och Eira vann sin klass. Jag började jobba igen och vi hade kick-off genom att paddla på Rönne å vilket resulterade i att 1/3 av arbetskamraterna ofrivilligt badade.
Hösten var otroligt vacker och i oktober gick Mathias och jag en promenad i Fyledalen med hundarna och njöt av höstfärgerna.
I november åkte vi på hundutställning i Växjö och träffade uppfödarna med flera vänner. Helgen efter det åkte jag till USA en vecka med rådgivarkollegor från hela Sverige. En rolig, fantastisk och omvälvande erfarenhet.
December blev en månad präglad av jobb och förberedelser inför julen som firades i Blentarp och nyår som firades hemma. Vi firade också Saga som fyllde hela 11 år.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Ja, vilket år det har varit!!!

Kattalena sa...

Gud vilken bra idé att göra en liten årskrönika! Det måste jag också göra. Sammanfatta året som varit på det sättet är ju super! Jättefint fotokollage också!

Anonym sa...

Trevligt med årskrönika! Jag gitter nog inte göra en sån...fast det är rätt lätt egentligen...

Mest jobb hela vintern och våren, fältjobb hela sommaren (i både skärgårdarna häruppe och Skåne) samt en kort sväng till tyskland på orkesterresa, därefter spindelkonferens i Schweiz, mera jobb, brassbands-SM (tredjeplats), ännu mer jobb, i november tre kurser (och jobb) parallellt (=en mycket intensiv november och december), och så jul- och nyårsfirande i Skåne.