onsdag 28 januari 2009

Kurs i Skara 21-22 januari

En kurs i besättningsutredningsteknik kan man väl förenklat säga att det var. Nätverkskurs steg 2 för nötpraktiserande veterinärer i Sverige.
Vi bodde på Skara stadshotell och jag fick ett fantastiskt stort och fint rum. Dubbelsängen står till vänster och syns inte ens i bild, sedan fanns det dessutom en soffgrupp i rummet. Hall och eget badrum hade jag med. En korridor på bottenplan fick man bo i om man hade hund med. Fantastisk mat och trevlig service hade de med.
Första dagen åkte vi ut till en gård och skulle efter en timmes besök ge råd för hur de skulle förbättra för korna. Vi mätte bås, tittade på renhet på korna och undersökte kalvar. Det är viktigt hur båsen är utformade och inställda för att korna ska kunna sova ordentligt.
Dag två hade vi gårdslaboration på ämnet klövhälsa. Vi studerade liggmönster, rörelser och andra beteenden, samt miljöförhållanden.
Den här kon står på tre ben och slickar sig på det fjärde benet vilket är ett ovanligt beteende om golvet är halt så vi räknade hur många sådana här beteenden vi såg.
På kvällen hade vi kommunikation och personlighetsanalys. Vi delades in i grupper beroende på vår personlighet. Jag är grön i huvudsak med stora delar rött och gult och något stänk av blått(för er som är insatta). Jätteintressant föreläsning!

1 kommentar:

Anonym sa...

åh vi hade sån föreläsning under "skriva-kursen" inför exjobbet! Jag är också ganska grön, med lite blått i och en gnutta gult. inte så röd, men jag får väl jobba lite på det när jag börja jobba, tror det har sina fördelar.