fredag 16 januari 2009

Bloody days

Hej och hå inga bilder i detta inlägg bara en kort uppdatering om min arbetsvecka. Har visat bilder och pratat om min USA resa på föreningens kretsmöten tisdag och torsdag kväll. Sena kvällar och långa dagar har det blivit.
I onsdags så skulle jag avhorna 7 st 8-10 månaders kött kvigor á 300 kg. De fick lugnande och lokalbedövning och allt var frid och fröjd tills jag kom till den tredje kvigan när vi sågat av hornet och skulle bränna ytan så att hornet inte växer ut igen så fick jag det inte att sluta blöda det tog säkert en halvtimme, till slut hade jag blod överallt och lyckades till och med få in en stråle i munnen! Nötblod är inte gott kan jag säga! Summa kardemumma istället för mina beräknade 90 minuter så tog det nästan dubbla tiden pga diverse krångel, men jaja de är avhornade i alla fall. Resten av dagen blev en intensiv jakt i att komma ifatt.
Idag har jag varit på 4 besök, under tredje besöket som gick ut på att lägga upp slaktkriterier så hade Runa tydligen fått diarre och sprutlackerat allt i buren (2 filtar, 2 fällar och 1 sängtäcke), burens sidor inklusive bildörren, en pärm, Sagas täcke och stora delar av sig själv. Det stank något förfärligt! Jag fick en sopsäck att stoppa allt med diarre på i och hundarna fick sitta direkt på täcket utan påslakan.
4:e besöket var ett snabbt stopp för att titta på några tackor hos en arbetskamrat varav en inte kunde resa sig, efter lite funderande och klämmande kom jag fram till att den slitit av hälsenan (när man sträckte knät var hasen fortfarande väldigt böjd och hon hade ingen styrsel i benet alls). Så henne fick han tyvärr avliva, som "tur" är var alla hennes lamm dödfödda så hon har ingen att försörja.
När jag kom hem lastades allt i bilen ut i tvättstugan och hundarna och jag tog en grundlig dusch. Givetvis har Runa inte haft diarré en enda gång sedan vi kom hem. Mina hundar har sällan diarré det är flera år sedan någon haft det på detta vis.

5 kommentarer:

Kattalena sa...

Men herregud! Detta kan nog inte kallas din bästa vecka va? :-D
Inte så man blir speciellt sugen på att bli veterinär precis... ;-)

Jenny,Nokia och Leo sa...

Blä! Det lät INTE kul. Tur att hon mår bättre nu.

Mathias sa...

Nu är bilen samt buren totalsanerad invändigt! Låt mig säga som såhär, Jag har gjort trevligare saker på en lördageftermiddag...
Hoppas hon är bättre i magen framöver annars får jag ta fram något form av stänkskydd för hundburen :)

Sagoruna sa...

Ja typiskt nog har hon inte haft diarre eller behövt gå ut extra en ändå gång sedan vi kom hem igår. Liiite lös är hon men inte sprutande precis. Verkligen otur helt enkelt att det hände den lilla stund jag var borta.

Kattalena sa...

Stackars Runa... kan inte ha varit så kul för henne heller :-(