torsdag 29 januari 2009

Handikappad och gnällig

Ibland funderar jag på varför jag jobbar med kor. Lantbruket är ju en av de allra farligaste arbetsplatser man kan vara på. Fast det är ju förbaskat kul och jag kan inte tänka mig att sitta på kontor, slava på djursjukhus/klinik osv så det allra bästa jobbet har jag ju egentligen.

Idag skulle jag dock stannat i sängen... Skulle hjälpa till lite med att plocka ut kor som skulle extra verkas (halta) och stänger en grind lite snabbt - rakt på handen! Ringfingret är svart och dubbelt så tjockt och även långfingret har fått sig en känga rakt över leden. Jag mådde så illa av smärtan men det gick ju över. Undrar bara hur det ska gå imorgon när jag har 70 rektalundersökningar inplanerade... jag brukar ta dem med höger hand. Fast det är väl ett bra tillfälle att lära upp vänsterhanden då kanske.
Sen hände det något som jag aldrig sett tidigare, in till verkstolen gjordees det en provisorisk drivgång med hjälp av en lång stege längs en vägg. Inget konstigt med det förutom att en ko inte ville gå där utan stack huvudet genom stegen och gick iväg MED stegen runt halsen, sedan sprang hon 2 varv runt stallet och mejade ner sina kompisar - schysst! Innan hon stannade och skakade av sig stegen. Jag kan säga att man stoppar inte en ko på 800 kg som inte vill som man själv vill och definitivt inte när hon har en stege utstickande på ena sidan huvudet.
Ännu en spännande dag i mitt arbetsliv.

6 kommentarer:

Anonym sa...

DET HADE JAG VELAT SE KORT PÅ!!! :O)
(Kossan med stegen alltså...)
Mvh
Birgitta

Sagoruna sa...

Ingen som hann med att fotografer! Man sprang för att rädda sitt liv både vi och kossorna. Men Elin med sin fantasi borde ju kunna göra en illustration? :D Eller Kajsa?

Kattalena sa...

Haha, gud vilken syn! Kossan med stegen alltså! Men usch usch så ont det måste ha gjort att klämma handen så illa :-(

Elle sa...

Nämen! Stackars din stackars hand. Historien med kon alltså... synen måste ha varit fantastisk -låter som vilken tecknad serie som helst ju! :) Så ja... inga problem att se den grejen framför sig! (Kajsa är dock bättre på att rita kor än jag -jag är fortfarande mest nischad åt människor och i synnerhet dansanta kvinnogestalter "elaster").

Jenny,Nokia och Leo sa...

Usch ja ser inte kul ut! men det värsta av allt är att det sabbar vår träning, vi skulle ju komma igång eller hur var det nu?? ;-D

Anonym sa...

Ja stackars hand!

Ko-stegincidenten påminner mig om mitt exjobb, när 25 ystra och lekfulla ungtjurar i en hage jag jobbade i tyckte det var jättekul att stångas med ändarna på stegen jag bar omkring på. Det tyckte inte jag -korädd är jag inte, men när 25 buffliga ungtjurar är i lektagen vill inte ens jag vara med.

För övrigt ritade Elin grisar i dykarutrustning på en julklappsetikett till mig i julas, så jag tror nog hon hade klarat av en stegbehängd kossa också.