onsdag 5 augusti 2009

Fisketur med brorsbarnen + bad och grillning

Idag kom mina föräldrar och mina brorsbarn på besök. Det började med en fisketur nere vid Sövdesjön. Jag bad att Linnéa skulle le mot kameran, det gick sådär på första försöket:

Här är försök två:

Fiskelyckan var över förväntan och vi fångade ca 10 st abborar av varierande storlek, ingen var dock vad jag skulle kalla större.
Såhär glad blir man när man fångar en större abbore än sin storebror:

Farmors knä är alltid ett säkert kort:

Sen grillade vi korv och åt glass

Följt av mys i hängmattan samt soffan med hundarna:


En lyckad dag med andra ord!

6 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Nöjd Eira =)
Tur med vädret och mycket napp trots värmen!

Kajsa sa...

Trevlig dag låter det som, trots att det inte blev någa stora abborrar. Fast det är ju inte helt gott om stora abborrar i Sövdesjön minns jag från när vi gjorde provfisken (som i att ta prover, inte som i att prova på fiske) där under biologutbildningen. Övergödd sjö = tusenbrödrabestånd...men är de bara stora nog att laga till så : )

Mathias sa...

Kajsa: Menar du att tusenbrödrabestånd bara uppkommer i övergödda sjöar? Finns det någon övre storleksgräns som klassar dom i denna vid en viss ålder? Att dom helt enkelt slutar växa alltså?

De största abborrar jag fångat har varit i Karlskrona skärgård, 7-8 hg som mest. Insjörekordet är 7 hg om jag inte missminner mig.

Smörstekt abborre i för stor storlek smakar iregel inte lika bra som 2-3 hg fiskarna vad jag kan komma ihåg från min barndom.

Kajsa sa...

Ajaj...det är farligt att ställa sådana frågor till mig. jag känner mig då genast tvungen att leverera en hel föreläsning.

Tusenbrödrabestånd finns inte bara i övergödda sjöar, men de är ganska typiska för näringsrika sjöar.

När abborrar kommer upp i en viss storlek (minns inte exakt vilken) byter de diet från zooplankton till fisk. I en näringsrik sjö med hög produktion av yngel räcker ofta inte mängden föda i sjön (trots att produktionen är hög även på lägre nivåer av födokedjan) för att alla fiskarna ska kunna passera den här tröskeln - de stannar då mer eller mindre i växten och fortsätter äta zooplankton. Då får man ett tusenbrödrabestånd, en väldigt hög andel små fiskar i förhållande till stora.

Detta system förstärker sedan sig själv på flera sätt. Med få stora fiskar i förhållande till små får rovfiskarnas jakt liten effekt på mängden småfisk, vilket i en övergödd sjö ytterligare förstärks av att de flesta rovfiskar är väldigt beroende av synen för att jaga (och typiskt för en övergödd sjö är stora mängder alger i vattnet som gör det grumligt och försämrar siktdjupet). Och till detta kommer ytterligare en feedbackeffekt: Med många små fiskar som äter zooplankton minskar betestrycket på algerna (som zooplanktonen äter), vilket ger större tillväxt av alger, större algblomningar och ännu grumligare vatten (och därmed ännu svårare för rovfiskarna att jaga).

Håller med, små abborrar är godare än de riktigt stora.

Anonym sa...

Hej.
Vi har av misstag blivit utdelade fel kritiklapp i ransäter, och nu när vi skulle kolla igenom alla såg vi att det stod källornas runa på en av lapparna.
Har ni också fått fel eller ingen alls? Du kan höra av dig om du vill att vi skickar lappen till dig.

Mvh Sara ( sara_munthers@hotmail.com)

Sagoruna sa...

Hej Sara
De fick göra en ny kritiklapp till mig eftersom min var borta, så det löste sig. Men förvirringen var total ett tag i sekretariatet...