torsdag 16 juli 2009

Sista arbetsveckorna innan semestern

Har inte hunnit skriva om mina sista veckor innan semestern, det kom ett Tvååker emellan. De sista veckorna hade jag en praktikant med mig, en veterinärstudent som kommer från Falun och studerar i Oslo, Vanessa. En skärpt tjej som jag fick reda på skulle vara pratglad och intresserad av allt. Hmm pratglad jo men jag är nog värst...? =D Och jättebra för mig att få ha en assistent då jag hade proppfullt med saker att göra.

Vanessa som den sanna praktikanten släpar på all utrustning...

...medan lyxliraren bär runt på de "viktiga" papperna. =D

Den första veckan hon var med var lite speciell då vi besiktade och tog blodprover på tjurkalvar av köttras som ska åka till en prövningsstaion för att se om någon av dem är tillräckligt bra för att bli semintjur, de som inte duger till det säljs som avelstjurar och brukar inbringa stora summor pengar så det är prestigefyllt. Vanessa hann också sortera alla mina pappershögar på kontoret och få in i pärmar, helt ovräderlig hjälp för mig. Och långa dagar blev det flera dagar per vecka jobbade vi 8-18 och då var vi 2, så jag vågar inte tänka på vilka långa veckor det hade blivit om jag hade varit ensam. Däremellan var vi på alla möjliga och omöjliga besök och tillbringade stor del med en arm i en korumpa.

Vanessa dräktighetsundersöker kon och jag vill såklart veta är hon dräktig eller inte?

Det ovanligaste fallet vi hade var en "gårdshund" som behövde ta bort en knöl. Hunden är gammal och vill inte åka till en veterinär och för 2 år sedan tog jag bort en annan knöl på samma hund och det gick bra, detta är en gård som jag besöker regelbundet så visst ska man ge helservice även om jag egentligen "bara" håller på med kor. I vanlig ordning vill jag varna för att bilderna kan vara otäcka så klicka inte på dem om ni är äckelmagade!

Så här såg knölen ut innan vi tog bort den.

Jag under ingreppet som gjordes hemma hos hunden.

Knölen borta, bara 3 envisa kärl som ska sluta blöda innan jag kunde sy ihop. "Efter" bilden blev suddig så därför får ni ingen sådan.

2 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Jag är sååå avundsjuk på ditt jobb, eller inte ;-D

Kajsa sa...

Trevligt med praktikant till hjälp, oavsett om det tar kortare tid eller inte enligt klockan går ju långa arbetsdagar ändå fortare med sällskap.