fredag 18 maj 2007

Viltspår och utställning

Igår var jag och Saga i Smedstorp och tränade viltspår. Jag provade att gå med Lills faraohundshane Morgan och det gick faktiskt ganska bra. Vi ska prova igen och se hur det fungerar nästa gång, för den rackarn kör lite med sin egen matte... Målet är att få honom godkänd i anlagsklass och sedan se om det går att få honom att gå i öppenklass, dvs kan man läsa honom så väl att man ser vad han gör? Men intressant var det att prova att gå med en annan ras, jag har ju provat att gå med en fantastisk labrador och man lär sig något nytt varje gång!


Lill gick ett lååångt spår med sin Leia och hon är fantastiskt duktig i förhållande till hur lite hon tränat, det ska bli väldigt roligt att se henne i anlagsklass! Hon har liiiite bråttom men jobbar så intensivt och tycker att det är urkul.


Saga - ja hon fick gå ett 75m spår på älgklöv, hon är för rolig den hunden hon spårar inget annat än älg! Lägg ett spår med hjort eller rådjur och hon bara fnyser och vägrar gå. Men är man snart 10 år så får man ha vissa ideér. Henne tränar jag bara för att hennes hjärna ska få lite motion.


Idag var vi på utställning i Hässleholm, jag, Mathias, Saga och Runa dessutom åkte Jenny och hennes Gråbo med oss. Domaren var stenhård och måånga hundar fick 2:or så jag var jätteglad när Runa fick en 1:a och dessutom bra kritik. Hon placerade sig tyvärr inte i klassen men sånt är livet! Vi hade ju i alla fall tur med vädret...

1 kommentar:

Mathias sa...

Trevligt väder och en välorganiserad utställning. Tyvärr förstog inte riktigt domaren vilken underbar Whipp Runa är, men det var kul ändå. Fick en del bra bilder med.