lördag 19 maj 2007

Öppenklass viltspår Fulltofta

Imorse kl 9 var vi i Fulltofta på Vorstehklubbens ordinarie viltspårprov och gick ett öppenklassspår. Lagom till kl 09:05 började det regna...

Vi fick börja och åkte iväg med domaren till spåret. Jag satte på Runa sele och lina och vi började spåra, efter 75m kom vi till ett stort vattenfyllt dike som Runa elegant hoppade över, sen skulle klumpiga matte ta sig över. Jag fastnar med stöveln i diket så jag tappar den, domaren hoppar ner i diket och drar loss den åt mig sen drattar han på ändan, då kom Runa farande "Vad gör ni???". Jag lyckas få på mig stöveln igen och vi ska fortsätta spåra då öppnar sig himmeln och det ÖSER ner. Då tyckte Runa att näää nån måtta får det vara nu går vi till bilen! Men jag står kvar och försöker inom mig mana henne att ta upp spåret, efter 5 minuter tar jag på henne täcket och efter lite uppmaning och tillrop så tar hon till slut upp spåret. Sen var det inga bekymmer direkt med resten av spåret. Förutom att på ett ställe konstaterar Runa att spåret går i höggräset bredvid granarna, men om man går under granarna så regnar det inte på en - alltså går man under granarna!
Summan var att vi fick en 2:a eftersom Runa behövt så mkt hjälp efter diket. Rätt eller fel, hon var superduktig och jag är jättestolt över min duktiga hund!!! Så nu blir det inga nya chanser förrän till hösten att ta den där sista förtretliga 1:an.

Det finns tyvärr inga bildbevis på äventyret eftersom kameran inte gillade de kvantiteter regn som kom nerfarande...

3 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Med en sån fin spårhund som Runa i huset är jag lite förvånad att hon inte hittat chokladkartongen än, eller var det någon annan som tog den?

Sagoruna sa...

Var det du!!!
Så jag har undrat. Tusen tack älskar ju choklad!!!

Mathias sa...

Runas absolut mest utmanande spår nånsin och hon klarade det galant i mina ögon! Stor Eloge till en underbart spårande Runa som inte ger upp i första taget!