söndag 18 mars 2012

Magen 32 veckor

Idag är jag 32+1 vecka. I torsdags var jag på extra barnmorskebesök för att kolla magens tillväxt. Nu mätte hon magens SF mått till 28cm så +3cm på 2 veckor! Nu följer magen åtminstone nedre normalkurvan, men dock följer den en kurva!
Vikt + 7kg
Minis puls 138. Nu kollas läget på Mini vid varje besök och hon låg i torsdags fortfarande i säte precis som när vi var in på förlossningen i Lund. Men under helgen har det varit ett fasligt bökande så nu tror jag mer på tvärläge. Helt plötsligt har jag känt saker röra på sig i vänstra delen av magen och det har det inte gjort innan.
Sammandragningar har jag fortfarande, kraftiga sådana som ilar ut i ryggen, men de är inte regelbundna och inte så många per dygn som när jag fick order att vara hemma. Jag dricker tranbärssaft i mängder för att förebygga mer krångel med urinvägsinfektion vilket magen gillar sådär, men det verkar fungera bra på urinen i alla fall.
När Mathias tog den obligatoriska magbilden kläcker han ur sig "Du ser ju gravid ut på riktigt nu!"
Äntligen kom också kallelsen till vattengympan för gravida eller flodhästbaletten som en kollega föreslog :) Det ska bli riktigt skönt att börja med den. Första gången är den 26 mars, jag längtar!
Att sova börjar bli riktigt bökigt, dels är det svårt att komma till ro i någon ställning och dels så kan jag inte alls vända mig i sömnen längre utan vaknar och får häva mig runt. Magdiscon börjar bli mer regelbunden och just nu tycker Mini det är lajbans att böka runt extra mycket mellan kl 22-01 så ingen sömn för trött mamma då inte.
Under veckan tog jag tag i att tvätta alla inköpta kläder så att de är redo och har även lagt ner alla kläder vi fått i byrån som Mathias satt ihop. Jösses vad små kläderna är!! En body är ju som ett par trosor till mig liksom.
De sängkläder och filtar vi köpt är också tvättade och redo nu.
Mathias fyndade en spjälsäng häromdagen, det är inte klokt att det snart ska sova en person i den!

Inga kommentarer: