fredag 16 mars 2012

En dag på jobbet...

Längre ner i detta inlägg kommer en bild och dagens arbete. Bilden är ÄCKLIG så varning utfärdas!!!
Iskra spanar på gångstigen och ekorrarna som bor i träden på andra sidan denna.
Medan jag jobbade idag arbetade någon av hundarna på att lämna mig ett meddelande, undrar vad de vill? :)

Just nu går jag på graviditetspenning och ska inte utsätta kroppen för större belastning. Därför passar jag på att åka med husdjursteknikerna (seminörerna) på deras rundor så många jag hinner med. Jag har ju tillsynsansvar över dem gentemot myndighet och det är nyttigt och roligt att åka med, dessutom hinner man prata om lite ditt och datt i bilen mellan gårdarna. Idag åkte jag med Signe på Österlen och idag var vi bara på besök hos lantbrukare jag känner i onsdags var det precis tvärtom! Jag går bara med och lägger min näsa i blöt och gör mest ingenting :) På en av gårdarna idag seminerade Signe en charolaisko och då passade bonden på att fråga om kon som stod bredvid eftersom jag var med. Den andra kon hade kalvat problemfritt i februari 2011 men inte blivit dräktig på seminering, släppt till tjur i slutet på juni och till slut blivit dräktig. hon var beräknad att kalva i maj 2012 men betedde sig nu väldigt märkligt. Hon var olustig och krystade av och till och en liten slemmig sträng hängde ut därbak. Signe kände på henne (rektalt) och beskrev livmodern som en hård mindre basketboll. Då kunde ju inte någon hålla sig utan ville känna vaginalt så bonden släpade fram grindar och skivor och fixerade den stackars kon så att hon absolut inte skulle kunna röra sig eller sparka (förstår inte varför alla blir så nervösa när jag kommer vaggande???). Snälla Signe hämtade vatten så att kon kunde tvättas inför undersökningen och sen kände jag försiktigt på henne. Det som hängde ut var delar av fosterhinnorna och när jag kände i livmoderhalsen fick jag tag i en liten skalle och lyckades lirka ut ett dött foster. Fostret var cirka 40 cm långt och vägde 3-4 kg. Troligtvis har den dött någon gång under 4:e månaden och sedan inte stötts utan utan legat kvar och torkat upp och ruttnat långsamt. Inte konstigt att denna stackars ko var moloken!
Fostret låg ihoprullat med huvudet mellan frambenen och fram och bakben indragna mot kroppen så det kändes som en stor hård klump. På bilden har jag tagit bort fosterhinnorna. Det finns bara ett tunnt lager hud direkt ovanpå benen och huvudet ser ut som på en fågel. Buken har minimalt med innehåll och inte ens jag (!) var tillräckligt nyfiken för att öppna kalven... Eftersom allt kom ut och livmodern nu är tom, behöver kon inga ytterliggare åtgärder utan nu får naturen ta över och förhoppningsvis brunstar hon om 3-4 veckor och kan då semineras.

Inga kommentarer: