torsdag 2 december 2010

Vintervägar

Det finns olika sorters vintervägar...

otrampade stigar i skogen som är svår att ta sig fram i.

Jag kör ju mycket bil det blir mellan 10-40 mil per dag och de bönder jag besöker bor ju inte på de största vägarna precis och de har också en tendens att bo vid åkrar där det är öppet och mycket drivsnö. Än har jag tagit mig fram men man får hålla i hatten emellanåt. Värst var det på väg 13 igår då det gick i 10km/h och jag fick stanna vid alla möten med lastbilar för då såg man ingenting pga all snörök, och det var skithalt med påfrusna moddsträngar som bilen hoppade mellan.
Värst idag var småvägar med drivbildningar på där man verkligen fick satsa hårt full gas och sikta mellan snöpinnarna! Där finns det tyvärr inga foton ifrån jag har fullt upp med att hålla bilen på vägen då...

Mycket drivor blir det på Österlen!

Riksväg 11 Sjöbo - Veberöd

Landsvägen mellan Veberöd och Blentarp

Riksväg 11 mellan Veberöd och Dalby (jag förstår inte vad folk västeröver klagar på? vaddå vinter? besök Österlen vet ja!)

Riksväg 11 precis utanför Sjöbo.

Korset vid Anklam jag kommer från Lövestad.

3 kommentarer:

Tassintryck sa...

Du måste vara helt slut efter att ha suttit en hel dag och kört i sånt väder. Jag gillar inte halkan alls, hu.
(frågade den vet jag jobbade med i fredags men hon kunde inte heller komma på vad medicinen heter. Löste det sig?)
Kram från mig
/maria

Elle sa...

Blä för snöproblem! Men samtidigt är det ju väldigt vackert med massa snö! Fina bilder. Man borde inte behöva åka omkring i snön bara... eller inte mer än man känner för i alla fall! :)

Tja, det snöade ju mest på söderslätt så det är ju inte så märkligt att det blev mest bekymmer där... eller rättare sagt, bekymret är ju sällan snömängden i sig utan snö + vind. Gällande söderslätt så märktes det även i flygtrafiken. Luftfartsverkets värden för vad som är en ok bromssträcka var inte ok på Sturup så planen fick snällt vända och åka till Ängelholm istället. (=Lars kom hem jättesent, blä!)

I Malmö är det tack och lov inte lika mycket snö som söderslätt och österlén men det är en hel del ändå.

På tal om problem, det finns ju naturligtvis bekymret med plusgrader på dagen och minusgrader på natten... det verkar bli så i veckan som kommer, ojoj så halt det kan bli då!

Kajsa sa...

Ja de där Österlenvägarna om vintern...häruppe är det ju inte fullt så blåsigt även om det är mycket snö, och inte så fuktigt heller utom precis ute vid kusten (dvs snön är inte lika tung som i Skåne vilket gör det lättare med snöröjningen).

Och så har vi hittills helt sluppit det där med tö och frysgrader, slask och blankis om vartannat eftersom temperaturen sedan slutet av november sällan gått över fem minus...