fredag 31 december 2010

Nyårskrönika 2010

2010 har verkligen varit ett händelserikt år!

Det började som det slutade med mängder av snö. Inte en enda dag har jag dock blivit insnöad så att jag missat mitt arbete, jag har haft mycket tur då det varit hyfsat bra väder de dagar jag har varit på Österlen.

Eira tycker det är fantastiskt roligt att busa i snön med sina kompisar!

I februari flydde jag och Mathias från vintern och kylan och reste till Egypten.


Vi vilade, åt god mat, såg spännande historiska monument och snorklade! Vi visste ju vad som komma skulle så vi passade på att vila upp oss.

Den 19 april gick Runa ett öppenklasspår med Maj-Lis och lyckades tillsammans med henne spåra hem sitt tredje förstapris och erövrade därmed titeln Svensk Viltspårchampion! Helt fantastiskt! Tack Maj-Lis!!!

Runa poserar stolt med sina rosetter och championatdiplomet.


Senare i april åkte vi till Västerås på utställning och där träffade vi hela tjocka hundsläkten. En fantastisk förmån att på köpet få lära känna underbara hussar och mattar, det sätter guldkant på tillvaron.

I början på maj åkte jag och Jeanette på roadtrip genom Sverige slutmålet var LC provet i Söderhamn där Eira skulle få sin andra chans att knipa det tredje och sista certet.

Denna makalösa hund gjorde det! Hon slog till med att bli andra bästa whippet och bästa whippettik på provet och blev därmed Svensk Lure Coursing champion. Resan hem gick så lätt så lätt med en jublande glad matte! Tack Jeanette utan dig hade detta aldrig varit möjligt!

Hemma började slitet med att göra iordning vår tomt så att vi skulle kunna sätta igång med husbygget på sensommaren.

Många långa timmar slets det med trädfällning och bortforsling av ved.

Under sommaren var vi på kärleksfest i Åhus! Love is in the air! Underbart var det att få uppleva så mycket kärlek och ömhet.


Jenny och jag slog våra internetpåsar ihop och Jenny skapade en fantastisk fin gemensam hemsida!

I september vändes plötsligt världen upp och ner och något hände som jag aldrig trodde var möjligt. Jag blev plötsligt ägare till 15 ljuvliga salukivalpar och sedermera pga juridiska vändningar deras uppfödare. I och med detta har jag fått en hel drös nya fantastiska vänner och även valpköpare. Det har såklart inneburit en otroligt massa arbete men när man ser hur bra det blivit för valparna så är det helt klart värt det!

Kull 2 "de sju små dvärgarna"

Den 10 december blev Saga 13 år och blev uppvaktad med tårta såklart. Min goa tant! De två ungdomarna har under året fullt 2 respektive 7 år. Inte för att Runa alls förstår att hon fyllt 7 år.


Under hela 2010 (samt större delen av 2009) har jag även suttit som sekreterare i ProvKommittén för Lure Coursing men lämnar nu min plats i denna då jag trots att jag brinner för LC och gillar att planera och organisera saker, inte längre tycker att det är värt det bemötande av mindre trevligt slag PKLC fått. Förhoppningsvis ändrar detta sig så att jag någon gång kan återvända till kommittén om jag behövs för jag tycker väldigt mycket om dem som sitter i gruppen idag och arbetet i sig har varit väldigt intressant.


Slutet av år 2010 har präglats av husbygge, husbygge, snö, snöstormar och husbygget.

Vi går en fantastisk spännande tid till mötes och innan sommaren är här hoppas jag att vi bor i vårt drömhus! Ni är välkomna att följa med oss på denna resan här via bloggen.


Tack 2010 och välkommen 2011 du kommer att bli ett fantastiskt roligt och spännande år det känner jag på mig!

6 kommentarer:

Jeanette sa...

Tack kära Annelie! Det har varit en förmån att lära känna dig och Mathias bättre. Våra äventyr och gemensamma vedermödor i slott och koja (från Grand i Saltsjöbaden till kasernen i Söderhamn tillbaka till slott i form av Skottorps slott) har varit fantastiskt roliga. Hoppas att vi kan ut på något mer gemensamt äventyr i år! :-) Du kanske kan återgälda genom att få Blondie att ge fan i den andra hunden? ;-))) Kram till er båda. Vi ser alla fram emot inflyttningsfesten i ert nya fina hus!

Lill sa...

Vilket underbart år ni haft hoppas ni får ett lika underbart detta nya år... God fortsättnig på det nya året.. Ni är guldvärda. ;)
Kram Till er alla. kram Lill o Trollen

Tassintryck sa...

Gott Nytt År! Kul att du har skrivit en summering av året 2010!
Kram från mig
/maria

Kajsa sa...

Gott nytt år till er och alla vovvarna!!

Gick en sväng och kollade in ert hus i går, jättestort och jättetjusigt blir det! Ska bli ännu intressantare att följa jobbet med det på bloggen och se hur slutresultatet blir nu när jag sett det i verkligheten också.

Anonym sa...

Du verkar ha haft en händelserikt år 2010 och 2011 verkar gå i samma spår. Uppfödare till 15 valpar har du också hunnit med. Det var jätteroligt att fått lära känna dig och Jeanette under Lc provet i Söderhamn som ledde till att jag började med FB =) och nu har Dexter (åttan) en härlig saluki kille. Hoppas vi ses under 2011.
Kram Mia i Dvärsätt

Tassintryck sa...

Hej!
Ang glukosaminer så startade jag med detta lite i förebyggande syfte på mina gamlingar. Zero har en över-rörlighet i carpus och blev halt av detta och i och med rehabsim fick jag tipset om glukosaminer. Så tyvärr kan jag inte säga när effekten inträder. Det är inviduellt har jag fått höra. En del svarar på någon vecka och andra tar det flera veckor för. 4-6 veckor tror jag är en ungefärlig standard man får ge det. Om jag håller uppe märker jag på zero på bara några dagar att effekten försvunnit. Han blir stelare och lättare att bli halt (pga knät, ej carpus som fungerar bra nu). Hoppas att det var till lite hjälp i alla fall.
kram från mig
/maria