söndag 8 november 2009

Nybygge!

Under 2010-2011 kommer vi att vara husbyggare Nilsson - Wendt! Vi har fått en tomt vi vill ha reserverad för oss och får vi bygglov så får vi köpa den.
Första bilden är det senaste utkastet av huset, kommentarer och förslag mottages tacksamt. Till vänster i bild är söder och uppåt är väster. Några detaljer är i fel proportioner på bilden. Jag har "möblerat" ritningen för att få ett bättre hum om proportioner.

En karta över Blentarp och vår blivande tomts läge. Vi kommer förhoppningsvis att bygga på krysset. Den röda punkten är mina föräldrars hus och den gröna punkten är Jenny och Anders hus.


14 kommentarer:

Kajsa sa...

Ser fint ut tycker jag, grattis lite i förskott och lycka till med bygglov!

Anonym sa...

Gillar skarpt att brandsläckaren är medräknad i möbleringen, den enda som är kolorerad dessutom! Det ger verkligen extra genomtänkningspoäng.
(de ord som inte finns, skapar man)
Blir väldigt inspirerad, imponerad och nyfiken för övrigt! Fasad: trä, puts, tegel...? Hemmabiorum borde vi också ha.../spelrum... (Guitarhero Worldtour och Rockband2 går heta här hemma) Kram och lycka till med bygglovsansökningarna! /Malin

Jenny,Nokia och Leo sa...

Yes! Biorum ser vi fram emot =)

Mathias sa...

Fasad=tegel
fönster=aluminiumram
gavlar=inga, dvs valmat tak

Det enda som blir trä på hela huset exteriört är "utsticket" under takutsprånget.
Vi siktar på minimalt med underhåll exteriört kontra det 100% trähus vi bor i idag.

Sagoruna sa...

Och brandsläckaren ska sitta framme mitt i huset redo att användas! Och en kommer nog att finnas i garaget också. Väggen mitt inne i huset kommer att bli en halvvägg cirka 150cm hög för att släppa in ljus i hallen men ändå skärma av köket från resten.
Är inte riktigt nöjd med den lilla avstickaren till hallen där kläder hängs men kan inte komma på hur det ska lösas! Ritningsprogrammet som Mathias laddat ner är lite lustigt man kan rita ut brandsläckare och tv apparater men garderob det finns inte...
Återkommer snart med fler varianter på ritningen detta var ju bara nr 20...

Jonatan sa...

Hahah biorum/mathias kontor. Det lät festligt :D

Elle sa...

Å vad roligt! Hoppas alla planerna går i lås! :)

Birgitta sa...

Grattis i förskott till husplanerna!
Kul prioritering i ritprogrammet... det är väl viktigare med en TV än med garderober antar jag.
Och när ni väl kommer till byggandet så glöm inte att bygga en garageport också... det blir så mycket enklare då! Hihi! ;D

Mathias sa...

Tackar för alla kommentarer, Vi hade tänk ha 2 st garageportar, de finns numera på ritningen faktiskt :) Det har även tillkommit en öppen spis som inte heller finns i symbol biblioteket för programmet.

Vi hade även önskat kreativa förslag på planlösning, var har vi tänkt fel? vi är öppna för förslag!

Jeanette sa...

Fantastiskt fint. Jag har ett par olika förslag på lösningar för sovrum, klädkammare närhet till badrum mm, men svårt så här... Skulle helst ha ritningen framför sig och veta vad som är flyttbart och inte, t,ex bärande väggar, ytterdörr, kök mm.
Vill ni så tar jag gärna en fika en dag och kommer med 20 alternativa lösningar till ;)

Sagoruna sa...

Du är så välkommen! Det finns inga bärande väggar, enbart en bärande konstruktion i taket vid Mathias Biorum, pappa skulle lösa det på något vis, så enbart ytterväggarna är bärande om jag inte missförstått något grovt. Så fritt fram för förslag, ritningen ska innehålla 1 stotr kökmed matrum, ett vardagsrum, 4 somrum varav 1 biorum och 2 badrum varav ett litet och ett stort samt en klädkammare och praktisk hall. Huset måste heller inte vara vinkelbyggt. Dock är tomten tårtbitsformad med den breda kanten längst ner vilket stör huskreativiteten litegrann. Mathias kan säkert prestera tomtskissen också.

Kattalena sa...

Shit vad coolt! Jag vill också bygga mitt eget hus :-D

Ser ut att bli himla bra! Kul att få se ritningen!

Anonym sa...

Det verkar vara väl genomtänkt. Ser framemot att vi blir bjudna på inflyttningsfesten.

Elle sa...

Förslag till planlösningen? Tja, ni känner ju mig -less is more, jag hade förmodligen gjort färre rum och på så vis fått massa stora, fria ytor. Men det viktiga är ju att ni får det som ni vill! (Jag gillar pyssel-och dansytor, stora och luftiga) Jag hade nog kapat väggen till korridoren från matplatsen... men oavsett -det kommer att bli superbra! :D