söndag 18 maj 2008

Valpen som flyttar till Skåne heter...

Källornas Eira -

fornnordiskt namn som betyder "den lindrande", "den vårdande" eller "förskoning". Dessutom var Eira en asynja, dvs en kvinnlig gudom i asatron, speciellt bra på läkekonst. I den fornnordiska mytologin var Eira (eller Eir) läkekonstens gudinna.

Eira är kanske inte den bästa valpen exteriört i kullen (tycker jag) men med en mentalitet, spontan apportering och vilja att vara med människor som jag tror passar oss, mig och vår flock bra. Så händer inget oförutsett de närmsta veckorna har Eira ny adress från och med den 31 maj!

Jag har alltid sagt att jag ska ha en valp som hänger sig i håret på mig - ja ni kan ju se själva:


Eira var/är en av de roligaste valparna att titta på alltid i färd med nytt bus (räkna antalet kullerbyttor...):

En liten bildkavalkad på sötnosen 5½ vecka gammal:

Eira kastar med liten IKEA råtta.
Sen ska man bära iväg sitt byte.

Busunge!

Eira travar.

Eira spårar.

Eira med mamma Gunlög.

13 kommentarer:

Kattalena sa...

Oooh så söt hon är! Verkar busig ;-)

Anonym sa...

Ha! Jag gissade rätt på valp (dock inte på namn)! Vad vinner man? En whippetpuss kanske?

Ursöt är hon! Trist att man bor så långt bort, men nån gång förr eller senare ska man väl få träffa underverket får man hoppas...

Sagoruna sa...

De flesta verkar ju ha gissat på Eira även om jag var den siste som visste att det var hon som skulle flytta hit. Innan jag var där och såg dem live trodde jag Edda eller Elda, det är stor skillnad på verkligeheten och foton fast Edda är en riktig goding!

Sagoruna sa...

Ja man kan nog vinna både whippetpussar och whippet bett... Klart att du ska se underverket! Du får väl hälsa på i sommar? Är det inte födelsedags dax i Blentarp snart?

Lill sa...

Hon är helt underbar:) Jätte grattis till den lilla valpen . Vi kommer o kollar på henne sen när du fått hem henne;)

Elle sa...

Bedååååårande! VIll gosa/busa med henne nuuuu!

Anonym sa...

Japp, snart är det slut på friden :)

Josefin sa...

Hon är jättesöt lilla Eira, trodde nog att det var henne du skulle välja, hon såg ut som en Annelie hund:)

Anonym sa...

Jag kommer ner till midsommar och stannar någon vecka, då kanske man kan få sin whippetpuss?

Jag tyckte också hon såg ut som en Anneliehund, men röstade på henne som den jag skulle valt själv också. Det är ju som sagt så att jag som arachnolog förstås inte kan motstå en valp med samma teckning som ett av världens vackraste spindelsläkten.

Källornas whippets sa...

Du får nog ta och inhandla en IKEA råtta till Eira. Hon far runt med den varje dag!

Sagoruna sa...

Jag HAR redan en IKEA råtta Runa gillar också såna nämligen...

Anonym sa...

Råttan får mig att tänka på Philips älskade flodhäst Greta, som vi lagade och lagade och lagade...

Elle sa...

HAhaha, ååå... Greta... :)