torsdag 28 juli 2016

Viltspår med Iskra

Tack vare snälla Monica som lät oss vara med på kennelträff så fick vi också gå anlagsprov i viltspår. Jeanette har peppat och hjälpt mig att komma ut i skogen och träna viltspår några gånger de senaste två åren med målet att våra hundar skulle bli godkända i anlagsklass och kunna få trippelpriset. Iskra har varit ganska svår då hon helst gått i vinden en bra bit från spårkärnan och då tappar man lätt spåret och blir lättare bortlurad av vilt. Men när provdatum var satt så var det bara att ta sig i kragen och träna lite mer så det gjorde vi!


Näst sista träningsspåret var Lill med och kom med bra synpunkter så det sista spåret jag la slängde jag frolic på spåret lite här och där för att uppmuntra Iskra att hålla sig i spårkärnan. Det spåret kändes riktigt bra så förhoppningen steg! (Vi lyckades även hitta en svampplockare som gått vilse men det är en annan historia.)
Så fredagen den 22 juli var det upp till bevis. Skitvarmt och helt annorlunda skog med klipphällar. Men våra tjejer spårade så himlans fint! Iskra gick i princip hela spåret i spårkärnan, jag är så stolt över henne!
Jag och Iskra med diplomet!

Med denna bedrift är nu Iskra kvalificerad för Whippetklubbens trippelpris då hon är Svensk och Dansk Lure Coursingchampion, har CK och bästa tik placering på utställning samt godkänd i anlagsklass viltspår! Hon är därmed femte generationen trippelpristagande tik!

De sista tre generationerna är dessutom LC champions allihopa!
Källornas Iskra, Eira och Gunlög.

Här är 4 av de 5 generationera, Iskra fattas. Gårdsjöns Ingegerd (utställnings och viltspår champion), Gårdsjöns Källög (utställningschampion), Källornas Gunlög och lilla Källornas Eira.

Så här skrev domaren om Iskras spårande:
Noga i start, genar först vinkel 1 men går tillbaka och tar den perfekt. Därefter utmärkt jobbat rest av spår. Lovande tik som är mycket spårnoga. Har fint tempo.

Även Jeanettes båda flickor Lisa och Bella klarade sina anlag, Lisa dessutom med mig i snöret och även hon är nu kvalificerad för trippelpriset! Hurra för oss och utan Jeanette hade jag aldrig rott iland med projektet, tack raring!

Inga kommentarer: