söndag 17 juli 2011

Kastration av tjurkalv

Klicka alltså inte på bilderna om du är känslig!
Dagens äckelinlägg handlar om kastration av tjurkalv. Tjurarna kastreras för att de ska bli mer lätthanterliga och kunna släppas ut på bete som vuxna. Man släpper inte ut vuxna tjurar på bete det är för farligt (såvida de inte går med en flock kor som ska betäckas då är de sysselsatta ändå). Stutar växer dessutom lite annorlunda och får ett mörare kött.

Först tvättar och desinfecterar jag pungen med jodlösning. Därefter lägger jag lokalbedövning runt funikeln (blodkärl, ligament, sädesledare som går ner i pungen från buken).

Jag klipper därefter av yttersta delen av pungen cirka 2 cm så att testiklarna går att få fram.

Testiklarna dras ut och lossas från sina hinnor och sedan klämmer jag på en machtång runt funikeln, detta för att krossa alla blodkärl så att det inte börjar blöda när jag klipper av testiklarna. Jag tittar noggrannt så att hela bitestikeln också är med på rätt sida om machtången.

Snipp snapp, så klipper jag bort testiklarna på denna sidan om machtången. Därefter sätter jag en peang i båda funikelstumparna innan jag lossar på machtången.

Peangen sitter nu i funikelstumpen så att om krossningen misslyckats och det börjar blöda så kan jag fiska fram dem och krossa om dem.

Två ensamma testiklar söker nytt hem ;-)

Det finns andra metoder att kastrera på men jag gillar den här metoden för den fungerar på alla storlekar av tjurar och man ser vad man gör så att allt blir rätt.

Inga kommentarer: