lördag 26 februari 2011

Finlandsäventyret!

Ojoj ett efterlängtat och för min del nervöst äventyr tog sin början i måndags. Då var Eira på löpdygn 11 och jag åkte till Annika som ordnat allt med Finlandsresan. Vi åkte med Viking Line. Pga all isen så var båten försenad både dit och hem. Det var svårt att sova för det skramlade massor när båten tog sig fram bland isen. Jag är djupt imponerad av mina hundar som utan knot kissade på plåtdäck i minusgrader och snällt sov i hytten när vi sprang runt på båten.

Klockan 8 anlände vi till hamnen i Åbo (Turkuu) onsdagsmorgon. Alla vägskyltar i Åbo är skrivna både på finska och svenska så det är ganska lätt att hitta, som tur är.
Det var fruktansvärt kallt de första 2 dagarna -22 och som varmast -12 mitt på dagen. På fredagen började det blåsa och blev mulet och höll sig runt -6/8 grader. De har också fått rejält med snö.
Annika skulle ta ut pengar så vi letade upp en bankomat. Deras heter Otto =) jag lovar blir det en ensam hanvalp i kullen ska han heta Otto!!!

Varje dag beökte vi Jaana och Bueno eller så kom Jaana till hotellet.

Jaana har dessutom två katter. Hur man nu kan ha sådana djur inomhus? Det undrar i alla fall Eira. Totalt onödigt de ska vara ute så man kan jaga dem!

Franco 14 år kastrerad gentleman fick vara med vid första och sista dagen och Eira blev ju totalt stormförtjust i honom! Tyvärr för Eira mindes inte riktigt Franco hur man gör =) Men som hon fjäskade för honom och lika mycket fjäskade Bueno för henne.
Fast Bueno dög han med minsann. Andra dagen ställde Eira upp sig när hon hörde Jaanas röst...
Resan lyckades i sitt syft och nu håller vi bara tummarna för påskpresenter!
Runa tyckte bara vi var sååå pinsamma så hon gömde sig under Jaanas skrivbord och vägrade komma ut innan vi uppförde oss som folk dvs satt och fikade vid soffbordet!
Sista dagen i Åbo behövde jag tanka så vi åkte till en mack. Jag satsade på en pump med automat men automaten påstod att jag slog fel kod och spärrade mitt kort. När jag förklarat mitt problem på Engelska samt frågat om de trodde det gick bra att jag flyttade till en annan pump och betalade inne i kassan istället så tog tjejen i kassan på sig jackan och gick ut och började rota i automaten efter ett tag insåg jag att hon missförstått min engelska "the machine blocked my VISA-card" med att maskinen stulit mitt kort =) så då fick jag än en gång förklara att nej kortet har jag men går det bra att jag byter pump? Till slut fick jag i alla fall tankat så vi kom iväg. Spännande det där med språk =) Finskan är ju rena grekiskan för mig jag förstår kanske 3-4 ord...
Hos Annika umgicks vi lite med andra delar av hundsläkten.
Runa hälsade på lilla systerdotter Blanka.

En färgglad kvartet =) Visst är det kul att whippets får ha vilka färger som helst? Alla dessa fyra är brindle med olika mycket vitt!
Till slut anlände vi till Stockholms hamn 07:05 och jag körde hem Annika för att sen styra bilen hemåt. Borta bra men hemma bäst. Nu ska jag bara samla tålamod att vänta 3 -4 nervpirrande veckor =)
(Eiras midjemått idag: 38 cm (bara för dig Michaela))

6 kommentarer:

Annika sa...

Stackars Eira! Måttband varenda dag?
Tack för en mycket tevlig resa!
/Annika

Sagoruna sa...

Nej midjemått en gång per vecka!

Unknown sa...

Vi (och Eira) får vara glada om hon inte börjar tempa henne varje dag redan ;))

Whippeten Nota sa...

wohoo! Ja mäta Annelie!!! =) Vi kanske kan komma fram till någon bra vetenskaplig studie? Håller tummarna för att det blir Eira*Bueno valpar, vilket det såklart blir!

Helena, Quince och Otto sa...

Håller tummarna för massor av småkottar och påpekar att Otto är ett av de allra finaste hundnamnen ;P

Susanne sa...

Måttband är jättebra, så även alla andra tänkbara och otänkbara, vetenskapliga eller icke vetenskapliga tecken och metoder oxå. Nyheter varje vecka om dräktigheten vill vi ha!!!