lördag 31 juli 2010

Sjuk/skadad ung kviga

Ett nytt mysterium jag vill ha lite hjälp med:

7 månaders kviga som hittades på betet och kan inte resa sig, hon är väldigt pigg och kravlar runt i superfart men bakbenen vill ingenting. Benen ser och känns hela ut. Vid test av känsel/smärtreflexer så upphör reflexerna i huden vid övergången mellan bröstrygg och ländrygg. Hon har något lite smärtreflex kvar i benen ffa i vänsterbenet.
OBS titta inte på filmerna om ni är känsliga de är inte så trevliga.
OBS2 kvigan ligger på bilden i den skitigaste delen av boxen resten av boxen är väldigt fin. Man har valt att lägga hennei en befintlig box pga att djupströet då är bättre packat och förhindrar skador på hennes kropp.


Så här tar hon sig fram utan hjälp. Bakbenen släpar efter henne.

Med balansstöttning i svansen ser det ut så här. Men hon kan inte räta ut benen fulllt och har inte styrsel på dem ordentligt.

Prognosen är ju inte så bra. Men vi valde att ge smärtlindring och avvakta 2 dagar för att se om det sker någon förbättring min spontana diagnos är diskbråck/skadad rygg kanske pga att hon blivit hoppad på vid brunst? Hon påminner mig starkt om en tax med diskbråck.

2 kommentarer:

Tassintryck sa...

Aj, ser inget bra ut. Liknar precis som du skriver diskbråck men jag kan tyvärr inte råda dig. Hoppas på det bästa såklart!
kram från mig
/maria

Unknown sa...

Ryggskada är även mitt tips, brukar inte funka så bra att stödja ko med koppel under magen i nån vecka :(
Skulle nog rek avl om ej bättre på nån dag.