lördag 3 juli 2010

Kalvar

Bilder från en gård på kalvar och specifikt på den sjuka kalven jag och de som jobbar på gården (inkl ägarna) kämpat med de senaste 2 veckorna. (en del bilder kan uppfattas som mindre mysiga dock inte så äckliga bilder idag (tror jag)).

En gruppbox, här bor kalvarna 7 och 7 per box tillsammans med de som är närmst i ålder. De har fri tillgång på vatten och grovfoder. De får mjölk två gånger per dag i napphinkarna man ser på bilden. De suger alltså ut mjölken ur hinken via en napp som sitter nära botten på sidan, väldigt fiffigt, kalvarna har ju stort behov av att suga.
En grupp kalvar, de ligger ner för att jag har gett dem lugnande för de har blivit avhornade, ringormsvaccinerade och öronmärkta med stort öronmärke.
Veckan före midsommar hittade jag oväntat en dålig kalv i en gruppbox (oväntat för det har aldrig hänt tidigare att någon kalv blivit sjuk i gruppboxarna). Hon verkade ha ont och svårt med orienteringen och låg helst utslagen på sidan men kunde resa sig och gå själv. Hon medicinerades och vi hoppades på det bästa.
Dagen efter var hon ännu sämre och kunde nu inte ens ligga på bröstet utan låg helt utslagen på sidan hela tiden. Hon fick mer mediciner och dropp samt flyttades till en sjukbox.
Under 3 dagar fick hon dropp, mer mediciner och matades med napphink för hand samt vändes flera gånger per dag för att inte få liggsår.

På fjärde dagen kunde hon ligga på bröstet själv och kravlar rut efter bästa förmåga, hon lyckades kravla ut på betonggolvet flera gånger så nu byggdes en provisorisk inhägnad. När hon kommer ut på betongen har hon lyckats ramla på sidan och slå sigi huvudet i sina försök att komma upp vilket har skadat ögat.
Jättepigg och verkar rätt nöjd. På 7:e dagen kunde hon stå med stöttning både fram och bak, bak hade hon bra styrka men höger framben vill inte alls själv ännu och balanssinnet är väldigt utslaget. Hon kan själv kravla fram till napphinken och därmed dricka vatten när hon själv vill.
Det ledsna ögat som också behandlas så gott det går (alla ögonmediciner är förbjudna för lantbrukets djur).
Igår fick jag det SMS jag väntat på nu kan hon stå och gå själv med ytterst lite hjälp!!! Äntligen ett gott slut hoppas jag!

3 kommentarer:

sagorune sa...

skam den som ger sig

Kajsa sa...

Stackars lilla kalven, skönt att det går åt rätt håll!

Tassintryck sa...

Det håller vi verkligen tummarna för!
Kram från mig
/maria