onsdag 24 februari 2010

Plastikkirurgi

En ko hade stått och kliat sig på en grindkonstruktion som inbegriper en väldigt oskarp stor hake och på något underligt vis lyckats med att få haken att fastna i ögat och under sina försök att komma loss bara fastnat värre. Till slut kom hon loss med hjälp av bonden och då såg det ut så här:

Nedre ögonlocket kluvet men själva ögat helt oskadat! Att det ser ut som en påse under ögat beror på att jag precis lagt dit lokalbedövning och passar på att fotografera medan den ska ta.


Så här såg hon ut efter att jag lagat henne. 3 stygn blev det. Hon fick också 2,2 ml Rompun (lugnande), 10 ml lokalbedövning, Metacam 15 ml (smärtlindring) och Ultrapen LA 40 ml (långtidsverkande penicillin). Jag är väldigt nöjd med resultatet hon kunde stänga ögat helt och jag hoppas att det kommer att bli snyggt. Fortsättning följer.

Egentligen helt otroligt vilken tur denna kossa haft. 1 hon har inte skadat ögat. 2 det händer 15 minuter före jag kom till gården på ett förplanerat besök 3 hon är väldigt snäll och hanterbar vilket borgar för ett riktigt bra resultat.

6 kommentarer:

Birgitta sa...

AOUCH!!! :/ Men riktigt snyggt tråcklat!
Tack för smaskiga bilder! ;)

Mathias sa...

Mys!

Alexandra sa...

Usch vilket hemskt öga!!

Kajsa sa...

Stackars kossa, men vilken tur hon hade på många sätt ja! Och tur att det var en snäll kossa, läskigt ställe att sy på annars...

Elle sa...

Stackars lilla kossan. Hoppas hon känner sig fin och "ung på nytt" efter plastikkirurgin.

Annakarin @ Mathias.W sa...

Beundrar verkligen veterinär yrket, vad vore våra älskade djur utan er <3