måndag 31 december 2007

Nyårskrönika

2007 är snart till ända och det har varit ett händelserikt år på gott och ont.

Året började med att jag blev tills vidare anställd istället för vikarie på Skånesemin. Detta var jätteroligt och är en trygghet i vardagen även om jag inte är det minsta orolig för att bli arbetslös. Jobb finns det alltid!

I mars fick jag diagnos på mitt knä som jag skadade i juli -06, en spricka i ledbrosket. Detta går inte att åtgärda kirurgiskt utan får läka så gott det går med tiden (jag har ont än idag). Vetskapen om vad som är fel är otroligt skön.

Viltspåret var årets höjdpunkt - Runas 2 öppenklassettor och att det lossnade med spårandet med Saga var otroligt roligt det är en enorm upplevelse att jobba så intimt med sin hund som i ett osnitzlat spår och ändå veta precis vad som händer för att ens hund väljer att berätta det med hela sitt kroppspråk! Jag rekommenderar alla som inte provat med sina hundar att prova. Att resten av träningsgänget klarade sina anlag var pricken över i:et.

Årets bottennotering var när Runa blev sjuk i maj och opererades akut för livmoderinflammation. Alla drömmar om en valp efter en egen hund försvann i tomma intet. Vilket var oerhört knäckande på ett sätt som är svårt att förklara. Jag är bara ytterst tacksam att jag har kvar Runa och att hon nu är sitt gamla galna jag.

På utställningsfronten lyckades jag med årets mål - bara dagarna före Runa blev sjuk - att få en placering i bästa tik klass! Min vackra Runa som kanske inte riktigt är den typ som faller de domare som dömer i Sverige i dag i smaken.

Vi livade till vardagslivet genom att låna en whippet till, Runas kusin Gunlög. Jag ville prova att ha tre hundar och Marie ville gärna ha henne godkänd i anlagsklass viltspår så det lovade jag att försöka ordna. Efter drygt 2 månaders träning gick jag ett anlag med henne och hon klarade det! Jättekul!!! Det var roligt och inte så jobbigt att ha tre hundar, men det ändrar ändå sammansättningen och rollerna i flocken. Så det ska bli spännande att se vad som händer när det så småningom kommer en valp i huset. (Om det nu blir någon...)

Jag fyllde dessutom 30 under året vilket jag firade i somras med en trädgårdsfest, vänner och släkt från när och fjärran kom. Det var kul att träffa alla, men jag önskar att festen kunnat vara 4 timmar till så man hann prata med alla.

Mathias flyttade in i huset under sommaren och joinade därmed "sagoruna" som officiell husse. Vi tjejer på Sagoruna ser inga nackdelar med detta utan hoppas han står ut som enda tupp i hönsgården... (-;

Med denna snabba lilla summering önskar jag alla trogna bloggläsare, vänner, släkt och övriga ett riktigt Gott Nytt år och må alla drömmar för framtiden slå in under 2008!

Inga kommentarer: