söndag 5 september 2010

Lure Coursing

Läste Jeanettes blogg idag - blev berörd! Läs om hennes upplevelser här. Har senaste dagarna funderat på varför man i föreningslivet har så lätt för att klaga, gnälla och kräva saker av de människor som faktiskt engagerar sig i föreningen och gör det helt på sin egen bekostnad. Tänker man aldrig på att dessa människor gör det helt obetalt och på den fritid de mycket väl kunnat ägna åt helt andra saker. Jag tycker att det senaste årets tongångar mot LC funktionärer blivit allt hårdare, är det inte dags att vända denna trend och faktiskt uppmuntra och stötta alla dessa människor som sliter år ut och år in för att verksamheten ska bestå och kanske till och med utvecklas?
Jag sitter ju själv med på 2 olika ställen i LC hierarkin och är faktiskt oerhört besviken på det bemötande jag/gruppen/funktionärer fått. Funderar på att sluta engagera mig centralt och ägna mig åt det lokala som jag tycker är så oerhört mycket roligare. Vi får se, beslutet får mogna lite till.

5 kommentarer:

R-tan sa...

Mitt i prick, Annelie!
Jag är så trött på folk som glassar runt och skördar frukterna av andras arbete och sedan bara beklagar sig. De har inte en tanke på att själv engagera sig men om man inte räcker till så får man minsann öronen fulla. De vet precis vad som borde göras men har inte en tanke på att dra sitt strå till stacken. Bläää!

Jeanette sa...

:D Ja, jag håller förstås med! Skönt om vi kan skapa en positiv trend! Vi vore ju ingenting utan oss alla. Hoppas att vi får många härliga LC-år tillsammans framöver!

Jenny sa...

Jag håller också med dig! Från mer än ett håll (dock inte enbart i LC-sammanhang) har jag hört uttalanden i stil med att det finns olika sätt att bidra i en förening, tex genom att komma med synpunkter och förslag på förbättringar (som någon annan ska genomföra) och att om man betalt medlemsavgift har man rätt till både det ena och det andra (som andra medlemmar som också betalt medlemsavgift) förväntas arrangera.

Tråkigt...

Renata och Mats sa...

jag har varit med som funktionär på alla våra prov sedan "begynnelsen" och kan konstatera att funktionärsskalan sjunker vartefter deltagarantalet ökar.
Jag känner mig även lite sliten och vi är många med samma känsla, det har trots allt gått snart 14 år sedan vi startade bråviken och LC verksamheten och vi är lika många år äldre, det känns kan jag lova!
Jag har utbildat sekreterare i 6 eller 7 omgångar, även till andra fd sektioner och det är kanske endast 10% av dessa som är aktiva funktionärer. Det suger...
och jag vet inte HUR man ska få in nytt folk som engagerar sig??
Har också märkt av att många kräver mer nu än i början när vi stapplade oss fram på Bambieben.
Uppmuntran, vad är det?
Det gäller att kunna ta skit och gå vidare utan att bryta ihop och ha samma positiva anda prov efter prov efter prov....
annars hade jag lagt ner för länge sedan...
ärligt talat så känner jag starkt för att kasta in handduken...

Kajsa sa...

Det här är ju stora problem i alla typer av ideella föreningar...heja alla oss eldsjälar som kämpar!