måndag 25 april 2016

Albin 8 veckor och försökskanin

Albin är med i kontrollgruppen i ett försök som går ut på att försöka optimera mjölkersättning. 3 olika sorter ska testas och grupp 4 ska helammas som kontroll. Jag hade inte riktigt fattat att de skulle ta massa blodprov utöver bajs/kissprov och tillväxtmätningar. Så vi får se hur det går framöver, idag gick det ganska bra fast han blev jättearg på stasen och att de höll fast handen. Men jag låg på britsen med honom i famnen istället för att han skulle ligga som på ett skötbord så han tyckte det var ganska ok och lugnade sig snabbt när de släppte honom. Jag vill ju absolut inte riskera att han blir lika stickrädd som jag är. E har inte reagerat alls de gånger hon fått ta blodprov vid sjukdom men det är snabba stick jämfört med vad lillen gick igenom idag. Självklart hade hans händer bedövats med EMLA kräm innan men jag tycker ändå det är svårt att bestämma åt honom som inte kan säga ifrån själv att han ska vara med i ett försök där de tar blodprover.
Han mättes idag till 5400 gram och 58,7cm lång så han växer så det knakar men nu har han börjat följa en kurva istället för att bara skära rakt genom dem. Sköterskan hade väldigt roligt åt oss för jag sa att vi hade slagit vad om hans vikt och att jag gissade på 5400 och Mathias på 5800. 
Albin är mer och mer vaken nu, ca 6 timmar per dag är han vaken och äter fortfarande ca 9 ggr per dygn. Han äter fortfarande bara på ett bröst i taget och mjölken sprutar ut så han behöver knappt suga bara svälja. Minifom hjälper bra mot all den luft han sväljer så nu slipper vi kolikskrik. Han har bara kvällsoro och vill att vi ska bära och underhålla honom då, men det gör vi gärna. Sjalen/selen får jobba så kan man göra annat under tiden. Han är mer medveten nu och pratar med oss och ler en massa. Han gillar vissa saker väldigt mycket, tex skötbordsmobilen och maskrostaklampan och mobilen han har i vaggan.
Ett litet leende, svårt att hinna fånga de riktigt stora härliga på bild.

Vovvegosedjuret illustrerar hur mycket han växer.

Köpt en ny tunn, mjuk vävd sjal som är 50% silke med den har jag lärt mig mycket bättre hur man knyter så nu funkar den stelare i bomull också. Nu vill jag ju bara ha fler snygga i andra färger.

Inga kommentarer: