måndag 2 december 2013

Obduktion kalv

Dagens övning var en enkel gårdsobduktion, eller ja jag hade tänkt mig enkel... Hade jag tänkt lite så hade jag läst på innan så hade det nog varit så mycket enklare. Tjurkalv 33 dagar gammal som sedan födseln haft svårt att orka suga. Han har i flera omgångar fått hjälp med ätandet, sond, passning så att han kunde pausa och hosta när han åt osv. På slutet bodde han i ensambox så han i lugn och ro kunde äta i sin takt. All heder åt ägarna som skött om honom så bra att han var vid normalhull! 
Vid undersökning kunde man via att lyssna med ett fonendoskop höra en puls på över 200slag/minut, dånande hjärtljud och detta överskuggade allt annat. Man kunde se en liten venstas (när kalven tar ner huvudet fyller halsvenen på och när den tar upp huvudet så försvinner inte blodet på en gång) och pulsen slog upp i kärlen på halsen. Diagnos: medfött hjärtfel.
Jag önskade mig att bli kontaktad om/när han dog och det gjorde han i lördags. Så idag åkte jag dit för att kolla om jag hade rätt.
Lungor och hjärta. Den ljusa lungan är den som ser mest normal ut. Den mörka har antingen blivit så i samband med att kalven dog eller så ser den ut så pga en lunginflammation. Det finns något som heter Pulmonary hypertension, dock vet jag inte hur lungorna ska se ut så jag låter detta vara osagt.

En närbild på hjärtat med bortklippt hjärtsäck (normal), på denna bild ser färgen på lungorna mer naturtrogna ut.
Vänster sida av hjärtat.

höger sida av hjärtat
Tunnväggigt 
 De första och enklaste fyndet var en persisterande ductus arteriosus (PDA)
Det är en genväg som blodet tar när fostret syresätts via navelsträngen, den ska slutas inom en vecka efter födseln och oftast sluts den omedelbart den nyfödde tar sitt första andetag. Om den inte sluts som den ska kommer syrerikt blod att passera tillbaka till det syrefattiga och gå ett onödigt varv till i lungorna.

Halmstrået går ner i PDA via aorta.
och här kommer halmstrået ut i lungartären.
En bild uppifrån aorta.
Jag tror dessutom kalven hade 2 kammarseptumdefekter vilket gör att det syrerika och det syrefattiga blodet blandas i kammarna. Detta leder till syrebrist, förändrat blodtryck och en svag individ. Är hålen stora så hörs inga blåsljud. Ofta dör dessa knall fall när hjärtat inte orkar mer. Kanske hade den även ett hål mellan förmaken men det blev jag inte klok på.
En sak är säker hjärtfel hade den!

Om man trycker på länken nedan får man se en film som förklarar det normala blodflödet i hjärtat och vad som sker vid en kammarseptumdefekt (samt hur man lagar det).
http://www.medindia.net/animation/ventricular_septal_defect.asp
Precis så här såg det ut. Ett märkligt hål extra precis där aorta går in i kammaren.

Enligt litteraturen har nöt en benägenhet att vid större missbildningar vända på blodets flöde i hjärtat vilket såklart är allvarligt. Det kallas Eisenmenger och leder till döden.

Inga kommentarer: