lördag 21 januari 2012

Magen 24 veckor

Idag är jag precis 24 veckor bara 16 kvar...
Bebisar utför i genomsnitt 200 rörelser om dagen i vecka 20 och 375 rörelser per dag i vecka 32. Jag kan ju meddela att den här bebisen är extremt aktiv och gör många kullerbyttor i veckan och det är inte precis behagligt. Enligt böcker så ska den sova rätt mycket jo tjena... Mellan kl 17-01 är den oftast igång mer eller mindre nonstop och sen kör den ett varv på morgonen och ett på dagen också. Undrar hur det kommer att bli framöver om rörelsemängden ska fördubblas fram till v32???
Än så länge känner jag mig inte särskilt hindrad av magen mer än att det är minst en meter extra ner till golvet och att när jag går i uppförsbackar känner jag mig som en flåsande snigel. Nu har jag ju cirka 6 liter blod att pumpa runt på istället för de vanliga 4,5...

En bild framifrån inte så smickrande men men.

Illamåendet har tack och lov upphört mer eller mindre så länge jag inte äter för mycket eller kryddstarkt eller luktstarkt eller dricker juice på fastande mage osv. Däremot har jag fått sura uppstötningar som kan framkalla momentant illamående och detta har jag även kräkts av. På inrådan av barnmorskan har tabletter inhandlats mot detta.
I vecka 23 fick jag känningar av urinvägsinfektion men lyckades häva det med rikligt drickande, tranbärssaft och många toabesök. Lämnade urinprov för säkerhetsskull som inte visade något.

Att sova börjar bli bökigt, att ligga platt på rygg ger andningssvårigheter, om jag sover på "fel" sida mot vad bebisen tycker så blir jag tydligt påmind om detta och jag vaknar minst en gång varannan timme av att jag inte kan byta ställning i sömnen längre. Men det är på ett sätt bra eftersom jag tyvärr inte känner att jag är kissnödig när jag sover så jag får gå upp en gång på natten efter klockan istället.

På torsdag är det dags för ett besök hos barnmorskan igen, det ska bli kul att få höra hjärtslagen igen och så ska magen mätas för första gången! Jag ska även boka tid för rutinultraljud 2 (TUL, tillväxt ultraljud) som ska göras i mars någon gång.

Jag har även skickat in en ansökan om graviditetspenning nu har de haft ansökan i snart en månad ska bli spännande att se när jag får svar.

Vikt: +3,4 kg

(Som ni säkert förstått så skriver jag så detaljerat för min egen skull, kul att ha en dagbok sedan.)

2 kommentarer:

R-tan sa...

Fy vad fina ni är! Tyvärr har min syster redan fått den finaste bebisen 2012 enligt hennes man, men er blir säkert också jättefin.

Alexandra sa...

Nu har du en riktigt fin gravidmage! Hoppas den är aktiv när vi ses om 3v så Moster får känna på busen. Har aldrig kännt sparkar på någon annan förut..