fredag 15 oktober 2010

Tomten får "Tokstollar" :)

Så var det äntligen dags för att få takstolarna på plats. Det infann sig en kranbil okristligt tidigt på tomten med alla våra takstolar och limträbalkar. Jag försökte dokumentera hur mörkt det var, här är resultatet:

Det flöt på bra och ca 3 timmar senare kunde kranbilen lämna tomten så vi kunde börja spika alla "små" takstolar som går ut mot gavlarna. Så väldigt små är dom inte och det krävdes 2 man och mycket slit för att få dom på plats. Men visst, kontra dom andra takstolarna som är 10,20 meter långa så är de iaf mindre.



Här är den gogiligantiska limträbalken som skiljer av mellan vardagsrum och kök, jag har nog aldrig sett en så tjock limträbalk i ett hus någonsin. I en gymnastiksal möjligen... Vikt, 4-500 kg.

Och ovanpå den nästa limträbalk som hamnar i taket på vinkeln där vi skall ha ryggåstak:

Och slutligen några bilder på det "färdiga" taket, iaf så långt :) Det i mitten är en landgång om någon undrar, blir annars jobbigt att pulsa fram i 50 cm tjock lösull :)


3 kommentarer:

Jeanette sa...

Åh så fint och vad fort det går!
Ska bli så himla kul att se det på lördag!!!

Elle sa...

Jag är sjukt impad över hur fort det går!

Mathias sa...

Min kropp är inte riktigt kompatibel med byggtempot, men min pappa menar på att det bara är latmasken som lämnar kroppen...