torsdag 8 oktober 2009

Drömjobbet?

Många anser nog att jag har drömjobbet med stor D, och jag håller vanligen med. Dock hade jag gärna skippat vissa bitar av mitt jobb...
Idag hamnade jag i en svår kalvning. Kon hade en livmoderomvridning och denna löste vi genom att rulla kon medan jag höll fast kalven så att livmodern stod still inne i kon medan vi snurrade kon runt livmodern. Låter konstigt? Men så gör man. Därefter gjorde vi annat för ettt ge livmodermunnen en chans att öppna sig. Detta ville sig inte riktigt så vi fick hjälpa kon att vidga livmoderhalsen och sedan dra ut kalven. Kalven var stor ca 70kg uppskattade bonden den till, en tjurkalv såklart och efter 8 vedermödor så fick vi ut den tyvärr död, men kon är pigg och det är målet. Efter detta såg jag ut såhär (efter att jag tvättat mig och tagit av mig skyddskläderna...


När jag vred ur tröjan så kom det bara blod... Jag vill inte ta ner armarna för allt är äckligt blött.

Jag fick låna kläder och belv så här snygg. Fläcken på tröjan beror på en blöt blodig BH, och trosorna kändes som om jag kissat på mig. Så nu är jag hemma efter att ha sanerat mig och bytt kläder - igen. Bara en snabbrapport från min vardag... Vem vill bli veterinär?

9 kommentarer:

Jeanette sa...

Tja - not me! Men det finns flera anledningar än detta :) Du är tapper!

mariaswhippar sa...

Inte jag... men behöver du en assistent så hojta till!
Hjälper gärna till o rulla ko och ser till så du har minst ett ombyte med dig;)

kajsa sa...

Ombyte med låter som en bra idé på ditt jobb...liksom på mitt ibland, även om jag åtminstone brukar slippa blodvite i större skala.

Mathias sa...

Nämen så mysigt... Ibland känns det som man får för mycket information i ämnen man inte ens visste fanns och ännu mindre ville bli klokare i :)

Men i kategorien "Gross" är detta bara instegsinformation.
Jag är numera härdad från topp till tå och kan äta i nästan alla typer av situationer och konversationer.

Kattalena sa...

OMG!!! Jag är sjukt impad av att du fixar ditt jobb alltså! :-)

Maria sa...

jag rullade en livmoderomvridning i somras, men höll aldrig i kalven medan vi rullade. Istället knäade jag kon lite fint i magen när vi rullade och det löste sig ändå! Vi fick ut en levande kvigkalv och alla var glada! Tyvärr hade kon blivit lite väl tagen av den jobbiga kalvningen och fick så småningom en acetonemi och bonden tyckte det bästa var att sina henne, skicka ut henne på betet till hon var fräsch igen och sen fick hon gå på slakt... trist men det är väl så det är att vara ko.

Cowgirl sa...

Ja visst är det härligt att vara veterinär?! Tänk på pareserna i soluppgång (1 av 100) :-) Och glöm pareserna i ösregn/i trångt liggbås/på spalten (80/100?)...

Ha det bra, hoppas du tyckte det var givande i onsdags!

J

Kajsa sa...

Kommenterar här eftersom man inte kan kommentera där: Jättefin höstbild på vovvarna!

Kan för övrigt rekommendera spindlar som jobbdjur, de är så små att det inte blir särskilt kladdigt vad man än gör med dem.

Elle sa...

Du är en hjälte! :)