lördag 12 mars 2016

Albin 4 dagar - 12 dagar

4 dagar gammal vägde Albin 2960 gram
9 dagar gammal vägde han 3070 gram
Tack vare all hjälp vi fått så fungerar det att amma fullt ut. Dag 2-9 har jag ammat med enbart amningsnapp med från dag 9 växlar jag mellan att amma utan och med. Första 10 dagarna hade jag hysteriskt mycket mjölk, så mycket att det blev komiskt. Nu har det lugnat ner sig och finns precis lagom till Albins behov. Albin äter varannan timme från kl 12-24 och var tredje timme på natten och förmiddagen. Otroligt skönt för det gör att jag får sova 5-6 timmar varje natt (även om det är i 1,5-2, 5 timmars pass) och sen kan jag sova ytterliggare 2-3 timmar på förmiddagen. Han är en otroligt nöjd bebis som bara skriker/gnäller precis när han behöver bajsa och annars mest muttrar och gör andra ljud för att förklara vad han vill. Han har däremot ögonklegg som inte riktigt vill ge sig, det har han haft sedan han föddes så vi får göra rent ögonen flera gånger per dag för att han ens ska kunna öppna dem. Tycker synd om honom nu.

Albin 1 vecka gammal badar för första gången. Han är otroligt torr i huden så hällde i en massa olja i vattnet. Han flagar på hela kroppen. Troligen har det varit för lite fosterfett i livmodern på slutet så han föddes med pergamentaktig hud som han nu flagar. Han har även haft lite torrsprickor på fötter och handleder.

Nja det här med att bada är inte riktigt min grej mamma!
9 dagar gammal, håller hårt i mammas finger.
Från dygn 2 till dygn 5 hade jag otrolig bröstspänning och fick även feber (38,6) dygn 5-8. Som tur var fick jag aldrig mjölkstockning och därmed blev febern inte så hög. Men jag var ganska matt så spenderade en hel del tid i sängen mysandes med Albin.
Efter amning mys.
5 dagar gammal kom moster på besök.
6 dagar gammal, gosehunden som storleksreferens.
9 dagar gammal lånade vi ut Albin till en bebisfotograf som sökte några bebisar att testa fotoideer på. Denna bild tog jag med telefonen under sessionen. Sötaste lille Albin!

11 dagar gammal hälsade gammelmormor på!
Albin har ganska mycket guldblont hår, urgulligt. 
12 dagar gammal en riktig mysgurka! I mysoverallen från moster som det står "Mommys Rookie of the year" på.

Inga kommentarer: