måndag 12 december 2011

Livet

går vidare trots allt och den 12 maj 2012 beräknas vår familj utökas med "Vilda Babyn". Lite mer än 5 månader efter missfallet fick vi ett nytt plus på stickan!
Då vi varit lite oroliga så har vi varit på en extra ultraljudsundersökning tidigt i graviditeten.
Nu en liten dagboksuppdatering av alla händelser i graviditeten fram till idag:

Vecka 8 + 2 dagar
Fostret har perfekt storlek 18,3 mm och ett hjärta som pumpar med 178 hjärtslag i minuten.
Vikt Annelie: -2kg
BH-storlek: +0,5 storlek
Illamående dygnet runt, trött och väldigt öm i magen. Reagerar starkt på lukten av stekt kött. Lever mest på proviva och bananer. Måste kissa ofta går upp minst en gång per natt.

Vecka 12 + 4 dagar
Bebisen är nu 62,4mm lång. Den här gången gjorde vi KUB som är en sannolikhetskontroll för kromosomfel ffa trisomi 21. KUB betyder Kombinerat Ultraljud och Blodprov. Vid ultraljudet kontrollerar man bla en vätskespalt i nacken som inte ska vara över en viss storlek samt att fostret har ett näsben mm dessa fynd vägs sedan samman med blodprovshalter av vissa hormon som brukar avvika starkt vid kromosomfel. Vår bebis hade en nackspalt på 1,6mm (den var väldigt svår att mäta då bebisen INTE var samarbetsvillig och det tog cirka 1 timme att få en bra bild på detta).
Vår sannolikhet blev 1:5805 och min risk bara i åldersvärde är 1:290.
Annelies vikt: -1kg
BH-storlek: +1,5 storlekar
Är fortfarande illamående men inte längre lika intensivt eller dygnet runt. Kött, stekt mat och kryddad mat är svårt. Måste kissa ofta men inte alltid varje natt.

Bilden överst magen i v13 och nederst i v 19.

Vecka 16 + 2 dagar
Annelie känner bebisen röra sig ordentlig för första gången!

Vecka 18 + 2 dagar
Så var det äntligen dags för rutin 1 ultraljudet. Då granskas alla inre organ och skelettbenen mäts så att bebisen växt som den ska.
De tittade extra nog på bebisens ansikte då mina bebisar har en förhöjd risk (4%) för spaltmissbildningar). Barnmorskan tittade också noga på näsbenet och det såg perfekt ut.
Bebisen lever upp till "Vilda Bebin" precis som kusin Gabriel och har många gymnastiska övningar därinne. Snurrade runt för fullt, kröp ihop, sträckte på sig och drack fostervatten. Beräknad vikt idag 181 gram. Om två veckor ska den väga cirka 100gram till, det går fort nu!
En bild på hjärtat som är det svarta mitt i bilden korset är i vågrät riktning klaffarna och i lodrät riktning skiljeväggen mellan hjärthalvorna. Allt fungerade perfekt. Barnmorskan körde även med doppler så att man såg tydligt vilken väg blodet tog genom hjärtat.
Skallen mäts och kontrolleras. Alla hålrum fanns som ska finnas och även lillhjärnan hade normal storlek och form.
Jag undrade hur stora fötter Bebisen har så då tog barnmorskan den här bilden och foten är 27mm lång.
Till sist en 3D bild som normalt inte ingår men som barnmorskan ville ha för att säkert kunna se läpparna och gommen. Jag tycker bebisen är rätt lik sin pappa eller vad säger ni?
Vi vet könet men eftersom en del inte vill veta och andra vill gissa så lägger jag inte ut det här och nu :)
Moderkakan ligger i livmoderns bakkant så därför känner jag bebisen tydligare. Nu känner jag rörelser varje timme jag inte rör mig dagtid. När jag rör mig på jobbet sover bebisen vaggad av mina rörelser. Den är alltid extra aktiv när jag åker eller kör bil...
Annelies vikt: +0,5 kg
Fortfarande illamående framförallt på förmiddagen. I princip ingen mat är god. Sover ofta någon timme efter jobbet innan kvällsmaten. Dricker dubbelt så mycket som normalt. Kissar ofta men sover ofta hela natten numera.

8 kommentarer:

Kajsa sa...

Åh så roligt, jättestort grattis till er!

Kajsa sa...

Och jag gissar förresten på att det är en liten tjej.

Linda sa...

Grattis. Jag tror det blir en pojke!!

Kattalena sa...

Gud så kul!!! Stort grattis till er båda!
Vad häftigt att få följa med såhär på bloggen :-)
Fina bilder!!!

Alexandra sa...

Vilka fina bilder! Kul att följa hur magen växer. Ska bli så skoj att bli Moster!!!

Jenny sa...

Grattis!!!

Kul att följa graviditeten så här och jag måste säga att magen din är otroligt söt!

Pernilla Åhs sa...

Jätte Grattis till er båda! Hoppas få se många magbilder allt efter den växer :) (jag gissar vad det blir senare då jag har fått för mig att magens form är av vikt ;)

grattis än en gång!

Helena, Quince och Otto sa...

Skickar massor av grattis!