onsdag 23 mars 2011

Runas tå

I oktober skadade sig Runa när hon sprang och lekte med Eira och Alexandras greyhounds. Tån stukades och sedan har vi kämpat med vila, bandage och mediciner för att få det att läka men det blev bara värre och värre.

Höger framtass att jämföra med.

Tån svullnade och stelnade nedåt vilket innebär att Runa har ändrat sin gångstil för att avlasta tån och ändå är det nästan alltid den som går i marken först.

Detta blev till slut ohållbart eftersom hon aldrig kunde springa utan att bli halt.

Så snart Alexandra blev färdig veterinär bokade jag in en tåamputation hos henne. Trots att hon är ny har hon erfarnhet och en stor fallenhet för kirurgi och jag litar på henne vilket jag inte kan säga om alla =)

Precis nyamputerad. Så liten hennes tass blev när den stora groteska tån försvann. Tåns ledkapsel var kraftigt förtjockad cirka 5mm mot normala kanske 1 mm.
Hemkommen fungerar det hyfsat bra trots att det gör ont tack vare att hon fick morfinplåster. Nu håller vi alla tummar och tår för ett snabbt läkande så min fina Runa snart kan springa igen utan att få ont.

7 kommentarer:

Elle sa...

Heja Runa! Hon är ju som jag -ond tå i kombination med att inte vilja sitta stilla. Jag får se om jag följer hennes tasspår och gör något kirurgiskt åt min tå!

Kajsa sa...

Krya på fina Runan, hoppas att hon kan springa obehindrat snart igen!

Liam i Jönköping sa...

Vi tänker på dig här hemma Runa! Krya på dig! :)

Anonym sa...

Kan ju meddela att Gibson-the greyhound, som gjort exakt samma op som Runa, stack för mig idag och racade glatt i djupsnön...Vet inte riktigt varför jag trodde att det fortfarande skulle gå att ha kontroll på honom fast han var ute lös för en snabbpink...vet ju vad jag har för jyckar och förr eller senare blir det ju en extra repa...nå, han mår ju bättre i huvud och själ, och jag håller tummen att hans tass inte for illa....
Susanne i Mattmar

Alexandra Malmgren sa...

Kram till lilla Runa! Lägger henne till min meritlista och hoppas att jag slipper operera fler Nilsssonska whippar!

Sagoruna sa...

Alexandra - you wish det lär bli fler små galningar för dig att operera i framtiden!

Sussanne - håller tummarna jag också!

Sofie sa...

Det var en kraftig förtjockning. Det måste vara skönt för Runa att bli av med tån. Hoppas att hon läker fort och fint