söndag 2 mars 2008

Mina konstiga microvågsugnar...

På begäran så tänkte jag blogga om mina konstiga små plastskåp i hallen.
Skåpen är värmeskåp och håller en temperatur om 37 grader, man kan ställa temperaturen högre eller lägre men 37 grader står mina på. Jag har två skåp eftersom jag ibland har väldigt många odlingar och då får de inte plats i ett skåp helt enkelt. Jag tar prov på mjölken från kor och stryker ut 10 mikroliter mjölk på plattan, sedan får detta stå i värmeskåpet 12 resp 36 timmar då jag kontrollerar dem och skriver upp vad jag ser.
Detta är ett exempel på streptokocker, varje vit prick motsvarar en bakterie från mjölken men i varje prick nu efter 36 timmar finns flera miljoner bakterier. Vill man kan man alltså räkna ut hur många streptokockbakterier det finns per liter mjölk.

Detta är en bild på samma streptokocker men utan blixt så att ni kan få se det grönaktiga utseendet, plattan är ju röd från början (den görs på nöt blod) men just denna sortens streptokocker gör om blodsammansättningen så att den blir grönaktig. Troligen så är det en Streptococcus dysgalactiae men det är helt omöjligt att säga säkert utan att skicka till ett riktigt labb för fler tester.

Den bakterie som jag letar mest efter är den avskydda Stafylococcus aureus som smittar mellan korna och ett riktigt gissel i en mjölkkobesättning. Den kallas också den gula stafylokocken och varför kan ni säkert lista ut av bilden ovan...
Så här ser den ut om man håller upp den mot ljuset och tittar genom baksidan. Den löser upp blodet (hemolys) så ett det blir genomskinligt.

Eftersom denna bakterie är väldigt vanlig och man vill kunna särskilja den från andra stafylokocker så finns det en snabbtest man kan göra hemma. Man tar 5 kolonier från plattan och blandar med koksaltlösning på testpappret och testen är en blå färg som klumpar sig vid kontakt med Stafylokoccus aureus pga av att den bakterien har en koagulationsfaktor. Stafylokocken till vänster har inte denna faktor medans den till höger har den.

Så nu är ni snabblärda i kobakterier!

Ni kan läsa mer på SVA's hemsida: http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Substratprodukter/Bakteriediagnostika/SELMA-och-SELMA-PLUS/
http://www.sva.se/sv/navigera/tjanster_produkter/Bakteriologi/Mastit/

5 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

Hrm! Dom där "hamburgarna" ser plötsligt inte så aptitliga ut...

Elle sa...

Himla spännande bloggning! :)

Anonym sa...

Haha, så du tar också jobbet med dig hem bokstavligen...intressant, väcker glada minnen från kursen i mikrobiologi under biologiutbildningen. Minns fortfarande hur illa e-coli smakar när man råkar munpipettera dem lite för entusiastiskt(tror inte man får munpipettera på några biologikurser nu längre och väl är väl det).

Jag har inga bakterieodlingar varken hemma eller på jobbet, men har för tillfället en slaghåv i hallen, en bensindunk (till vår "småkrypsdammsugare") i städskåpet, diverse burkar och provrör överallt, och inte så sällan spindlar i burkarna. Och då ska vi ju bara inte börja prata om vetenskapliga artiklar, bestämningslitteratur och annan "jobblitteratur"...

Anonym sa...

Dom där känner man igen, ibland kommer hon hem med typ över 100 mjölkprover som det skall "odlas" på. Då blir jag som gravt underbetald labbassistent inkallad...

Anonym sa...

Stackars dig...jag har tyvärr ingen obetald labassistent hemma, men det låter väldigt praktiskt.