tisdag 4 december 2012

Ellinor 7 månader

Idag blev vår lilla tjej 7 månader. Jag vet att jag tjatar om det men jösses vad tiden går fort! De senaste två månaderna har varit tuffa då lilla fröken har sovit väldigt dåligt på nätterna först pga vaccinationen, sen fick hon tänder och sen diarre och nu senast har hon drömt mycket och krypit i sömnen (eller ja tränat på att försöka krypa). Att klara vardagen på ett vettigt vis när man snittar 3-4 timmar sömn per natt och aldrig får sova mer än 1-2 timmar i sträck blir en enorm uppgift. Då Ellinor började äta väldigt dåligt så gick vi ner från 6 måltider till 5. Lunchen är nu helt utbytt till gröt och fruktpure. På förmiddagen äter vi också frukt och på eftermiddagen försöker vi introducera vanlig mat. Milda grönsaker fungerar hyfsat favoriten är majs, potatis och palsternacka hon är inte särskilt förtjust i morot, broccoli och kött/fisk. 
För några veckor sedan flyttade hon in i sitt eget rum och vi sänkte då även sängbotten eftersom hon har tendenser till att vilja dra sig upp mot kanten. Dock har vi ställt in gästsängen i hennes rum så att man kan sova därinne när hon vaknar ofta eller sover oroligt.
Hon har fått en gåstol eller racerstolen som vi kallar den. Nu får hundarna börja akta sig :)
Att kunna krypa är inte långt borta.
Hon älskar att stå på tåspetsarna och har hittat ett sätt att ta sig framåt på nu. Hon  glider på magen med händerna i luften och skjuter sig framåt med tåspetsarna, det ser väldigt roligt ut!
Sedan jag fick tänder är det väldigt roligt att bita i saker, som skeden mamma matar mig med tex
Så här fint sover jag nu. Jag har ett helt zoo som håller mig sällskap på nätterna!
Precis som mamma reglerar jag kroppstemperaturen genom att sticka ut tårna :D
Vi har hunnit umgås lite med Habokusinerna också - jättemysigt!
Första snön!
Idag firade vi sjumånadersdagen genom att äta lunch med tänt  ljus, mysigt!

1 kommentar:

R-tan sa...

Gullunge! Hoppas ni får det lite lugnare nästa två månaderna och framåt. Jag gillar också majs.