lördag 10 april 2010

LC prov i Sjöbo

Efter månader av planering, timmar och åter timmar av arbete med listor, papper, anmälningar mm så var det äntligen dags för VKLC/Södras premiärprov och stora elddop. Vi tänkte sticka ut hakan ordentligt och köra provet på 2 banor och en dag, samt prova en del nya grepp som sen incheckning och prisutdelning så snart rasen var klar.

För min del började provdagen redan på fredagen då jag var på fältet kl 16 med en husvagn fullpackad med saker. Sakerna lastades ut och förtält sattes upp och inreddes. Hem för att äta och duscha kl 8 på kvällen och sedan tidigt i säng. Upp kl 5 för att ge hundarna frukost och äta själv. Körde till fältet och var där strax efter kl 6 på morgonen för att bygga incheckningstält/fikatält och sedan drog provet igång. Som sekreterare har man fullt upp att göra hela dagen. Till min stora tur och lycka har jag ett helt fantastiskt team att jobba med, saker flöt på hela dagen i sekretariatet, dagens enda miss var att tekniken strulade med saluki och whippetprogrammen, som tur var var det endast salukifolket som drabbades med en försenad prisutdelning (eftersom teknikstrulet givetvis krockade med att alla 3 whippetstartande-sekreterare startade hund precis just då, så vi hann inte reda ut vad som strulade, och såklart var det ett jätteenkelt fel som gick snabbt att lösa bara man inte var tidspressad). Jag minns ju ur mitt perspektiv katastrofprovet i Sjöbo 2007 så det är fantastiskt vilken utveckling LC-verksamheten gjort i Södra efter det!

Hur gick det då för hundarna? Jag fick prova att starta Jenny Hambergs kärestas hund med ett släppkoppel och lånade sedan detta till Eira (tusen tusen tack Jenny). Eira slog på stort i sin start och fick sitt värsta spel någonsin (vi var tydligen väldigt intressanta att åskåda) och sprang sedan ett bra lopp. Starten orsakade så stor förtjusning att det slogs vad om att jag skulle tappa henne i start nr 2 och få avdrag för tjuvstart - men tji fick alla för i start 2 var hon bara vild inte galen... Däremot sprang hon sitt sämsta lopp någonsin väldigt okoncentrerat och halkade ner många steg i prislistan, från 7 till 14 plats. Men jag är så nöjd att hon kom hel i mål båda gångerna (och att jag inte tappade henne någon gång).
Ernst och Desiree gjorde en kanonstart i första loppet, men tyvärr kom en whippet lös ur en bil och kom inspringande under loppet så att det fick avbrytas. Dock fick Ernst fantastiskt bra poäng och låg som etta efter första omgången. I andra omgången bjöd Ernst på dagens stora spektakel genom att kasta sig bakåt i startögonblicket och hamna bakom matte, starter och den andra hundens husse. Ernst inser att snabbaste vägen till trasan går - mellan benen på den andra hundens husse! Sagt och gjort Ernst springer som ett jehu mellan benen på Bengt. Loppet tog dock abrupt slut någonstans 1/4 genom banan och hundarna fick starta om ute på fältet och det var ju dagens andra icke fullständiga lopp för Ernst så han sprang tydligen inte fullt så bra till målet denna gång. Ernst slutade på en mycket hedrande 7:e plats.

När så dagen är slut för alla deltagare börjar plockande, städande och undanpackning av sekretariatet, vilket slutade med en totalt fullpackad husvagn och hemkomst vid 7 och sedan en timmes urpackning av husvagn... Så totalt har jag varit aktiv "funktionär" i 12 timmar denna dag. Det känns i fötter, rygg och dumma knät. Men det är värt det för att få se hundarna göra det de älskar och att få umgås med fantastiska kamrater en hel dag! Stor kram till er!

(Och detta inlägg är fullständigt bildlöst då Mathias arbetade på fält 1 hela dagen och jag släppte hund + var sekreterare hela dagen. Har någon tagit bilder på funtionärer eller mina hundar får ni gärna skicka dem till mig!)

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Min mentor och inspiratör! Vilket otroligt jobb du gör! Det uppskattas otroligt! Måste också säga att det var en ny erfarenhet att jobba med Alex också som även hon håller huvudet kallt och kan allting. Skönt. Ja det är ju inte utan att 12 aktiva timmar (för Pers del 6 mil på ett terrängfordon med ständiga vridningar känns i kroppen :) TUR att det är så trevliga människor här, annars hade vi aldrig orkat lägga denna tid och energi. Det var ju maximal otur också att Isabelle dessutom blev sjuk så att jag inte ens kunde lämna över uppvärmning och nedvärmning, eller vad det heter ;) till henne. Nåväl, summa summarum tyckte jag att det var en bra dag. Vi behövde fler funktionerer, men SÅ mycket bättre att jobba en dag än en hel helg! TACK igen!!!

Kattalena sa...

Vad kul att få läsa om provet nu när man själv inte varit där :-)